REKLAMARetail FMCG Congress - Banner Główny - lipiec 2020

Zachęcanie franczyzobiorców do prowadzenia więcej niż jednego sklepu, poprawa warunków handlowych oraz wdrażanie nowych technologii to niektóre z kluczowych priorytetów sieci Chata Polska na bieżący rok. Przedstawiciele polskiego detalisty poinformowali o nich podczas konferencji "Challenges 2020", jaka odbyła się w piątek w Poznaniu.

REKLAMAWH Market NETTO_belka w artykulach_lipiec-sierpień 2020
Na zdj. sklep sieci Chata Polska

Na zdj. sklep sieci Chata Polska (fot. materiały prasowe)

Jak podkreślał Grzegorz Górecki, dyrektor generalny Chaty Polskiej, rok 2019 był dla sieci "rokiem zmian". W tym czasie udało się zintegrować dział zakupów Chaty Polskiej i sklepów własny w jeden zespół. Doszło również do połączenia działów sprzedaży i marketingu, jak również przeprowadzono zmiany w dziale IT (digitalizacja procesów i nowe projekty).

W 2019 r. Chata Polska osiągnęła na sklepach franczyzowych wzrost obrotów o 2,62 proc. Niektóre sklepy rosły sieci rosły pod tym względem szybciej niż dyskonty - rekordowa placówka zanotowała poprawę obrotów aż o 14,2 proc.

W niektórych kategoriach produktowych sieć rosła wyjątkowo szybko. Przykładowo, sprzedaż w kategoriach zup i dań gotowych wzrosła o niemal 11 proc., a w kategoriach przetworów warzywnych i produktów mięsnych o prawie 10 proc. Zmalała natomiast sprzedaż m.in. słodyczy - o 0,5 proc., co jednak i tak było wynikiem lepszym od rynkowej średniej dla supermarketów, która wyniosła -1,5 proc.

Największych szans na poprawę wyników Chata Polska upatruje w kategoriach tłuszczów, żywności dla zwierząt, alkoholi oraz napojów (również gorących). To obszary, w których dynamika sprzedaży w sieci była w minionym roku poniżej średniej rynkowej dla supermarketów. Z kolei jako kategorie, w których Chata Polska zamierza rozwijać w najbliższym czasie nowe kompetencje, wskazano m.in. zdrową żywność, cukierki sprzedawane w luzie, piwo bezalkoholowe, dania gotowe chłodzone oraz kategorię produktów ready-to-eat.

W minionym roku historycznym wydarzeniem dla Chaty Polskiej było przekroczenie bariery 300 sklepów, co nastąpiło 12 grudnia. W skali pełnego roku sieć rozrosła się w ujęciu netto o ponad 30 placówek handlowych (jeszcze w styczniu ub.r. działało ich 268). Ogółem w 2019 r. Chacie Polskiej udało się przyłączyć 64 nowe placówki (w ujęciu brutto).

W 2019 r. z sukcesem rozwijana była gazetka Chaty Polskiej. Udziały produktów z gazetki w sprzedaży sklepów niemal się podwoiły, z ok. 4 proc. do 7,4 proc. Z kolei w przypadku marży doszło do wzrostu z 6,1 proc. do ponad 7,8 proc.

Grzegorz Górecki wskazał, że kluczowymi wyzwaniami na 2020 r. w skali makro będą dla firm z branży handlowej m.in. implikacje związane z rynkiem pracy, nowe i podniesione podatki (wzrost akcyzy, opłata cukrowa), zmiany klimatyczne oraz rosnące koszty zmienne (energia, odpady komunalne). Oprócz tego zwrócił uwagę na zmiany klimatyczne (w tym częstsze susze) oraz regulacje takie jak podatek od handlu (który może wejść w życie 1 lipca), kasy fiskalne online, czy nowe dyrektywy dot. tworzyw sztucznych.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 4

  • 3
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 1
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
REKLAMA
do góry strony