REKLAMAPartner Logistic - baner główny (14-29.02.2020 r.)
Centrum logistyczne Amazona w Pawlikowicach k/ Łodzi

Centrum logistyczne Amazona w Pawlikowicach k/ Łodzi (fot. Konrad Kaszuba)

W minionym roku wielu producentów – w tym takie marki, jak Nike i Ikea – wycofało swoją ofertę z platformy marketplace Amazona. Niektóre firmy rozbudowują własne serwisy sprzedażowe online, inne korzystają z alternatywnych platform, które oferują konkurencyjne wobec Amazona rozwiązania i modele biznesowe, dostępne także dla małych podmiotów. W opublikowanym w serwisie Forbes artykule analityk giełdowy Stephen McBride zastanawia się, czy nie jesteśmy świadkami nowego megatrendu.

REKLAMAPREMIUM ROSA - Belka w artykułach - 19.02. - 04.03

Ikea i Nike to największe firmy, które niedawno zakończyły współpracę z Amazonem, ale według Forbesa takich podmiotów – od małych sklepów rodzinnych po gigantów detalu – jest już w sumie ponad milion. Zdaniem portalu, jest to bardzo wczesna faza nowego megatrendu.

W 2007 r. tylko 26 proc. oferty Amazona pochodziło od firm trzecich. Obecnie jest to już ponad 53 proc. Firma jest więc coraz bardziej uzależniona od współpracy z dostawcami w modelu 2P i 3P. Tymczasem po cichu trwa odwrót, którego najgłośniejsze medialnie przypadki to Ikea i Nike. W 2017 r. współpracę z Amazonem zakończyła jedna z najbardziej ikonicznych marek obuwia na świecie – Birkenstock. Inne, nie mniej znane marki, które wycofały się z platformy Amazona, to m.in. Vans, Ralph Lauren, Rolex, Louis Vuitton, Patagonia, North Face… .

Kilka lat temu mogłoby się wydawać, że Amazon nie ma godnej siebie konkurencji – przynajmniej w USA. Tymczasem pojawiła się nowa generacja firm, które powoli, ale systematycznie podgryzają giganta z Seattle – z kilku stron jednocześnie. Oferują małym i dużym biznesom usługi, które łącznie mogą zaspokoić wszystkie ich potrzeby operacyjne.

W przykładzie przytoczonym przez Forbesa, producent czy detalista może szybko, tanio i profesjonalnie zbudować własny e-sklep w serwisie Shopify. Może skutecznie prowadzić kampanie reklamowe, ale też coraz częściej bezpośrednio sprzedawać towar, na portalach społecznościowych, takich jak Facebook czy Instagram. Płatności może obsłużyć firma Stripe, a raty dla klientów zaoferuje Affirm. Obsługę magazynowo-logistyczną zapewni ShipBob, a zwroty towarów obsłuży Returnly. Mniejsze podmioty mogą dziś zrobić nawet to, co wydawało się domeną gigantów – zaoferować dostawy tego samego dnia, w czym specjalizuje się firma DarkStore.

Firma Shopify, która oferuje w pełni funkcjonalny sklep online za 29 dolarów miesięcznie, ma już ponad milion użytkowników – detalistów. Jak podaje Forbes, obecnie już co trzeci Amerykanin robi zakupy na tej platformie, często nawet nie zdając sobie z tego sprawy. Za jej pośrednictwem detaliści sprzedają rocznie towary o wartości przekraczającej 50 mld dolarów. Od 2015 r. akcje firmy zdrożały o ponad 1000 proc.

Warto zwrócić uwagę, że w Polsce model 2P i 3P jest niezwykle popularny, w zasadzie dominuje. Największą platformą sprzedażową jest Allegro. Istnieją też odpowiedniki amerykańskiego serwisu Shopify. Jednym z bardziej popularnych jest firma Shoper, oferująca mniejszym i większym detalistom platformę sprzedażową z licznymi funkcjonalnościami. W 2017 r. korzystało z niej ponad 12 tys. podmiotów. Tylko w okresie od sierpnia 2018 r. do sierpnia 2019 r. serwis odnotował wzrost liczby zarejestrowanych sklepów o ponad 20 proc.

Z badania agencji Bisnode Polska wynika, że w drugim półroczu 2018 r. i pierwszym półroczu 2019 r. w Polsce przybyło ok. 2,8 tys. sklepów internetowych.

Źródło: forbes.com

Przeczytaj także: Rosyjski marketplace wchodzi do Polski.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 2

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 2
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
REKLAMABCC - Half Page
do góry strony