REKLAMAJACOBS - ŚWIĘTA - Baner Główny (18.11 - 01.12.2019)
W sklepach, które sprzedają cygaretki, zazwyczaj znajdziemy także cygara. Jednak obrót tymi produktami wygląda zupełnie inaczej.
REKLAMAStoisko mięsne - belka w artykuła (14.11.-31.12.2019)

To, czy sklep ma szanse zarobić na cygarach i cygaretkach, zależy w dużej mierze od jego lokalizacji. O ile inne używki (alkohol i papierosy) „schodzą”, lepiej lub gorzej, bez względu na miejsce – o tyle z omawianym asortymentem jest inaczej. Wielu właścicieli sklepów spożywczych, którzy na próbę zainwestowali w kilka paczek lub sztuk, miesiącami nie może sprzedać towaru. Drugi raz raczej go nie wezmą. Są jednak i takie punkty, w których cygara i cygaretki robią zadowalający obrót, a w niektórych miejscach stanowią najbardziej rentowny asortyment. Sprzyja temu fakt, że produkty z tej kategorii należą do wysokomarżowych. – Cygara i cygaretki nie podlegają obowiązkowi oznaczania ceną bitą na opakowaniach, w związku z tym detalista ma prawo ustalić indywidualny narzut – mówi Rafał Szwemberg, marketing manager Scandinavian Tobacco Group Polska. Niektórzy kupcy nie potrafią wyczuć rozsądnej granicy i podnoszą ceny do poziomu nieakceptowanego przez konsumentów. – Największym problemem jest windowanie narzutów detalicznych do kilkuset procent, szczególnie w kategorii cygar robionych ręcznie, co sprawia, że cena w punkcie sprzedaży okazuje się zaporowa – przyznaje Rafał Szwemberg.

Producent pomoże

Większość obrotu cygarami i cygaretkami odbywa się poprzez sklepy z szerokim asortymentem wyrobów tytoniowych. Kanałem, o którym nie można w tym miejscu nie wspomnieć, jest Internet. – Jeśli chodzi o cygara powyżej 2 g – ręczne i maszynowe – główny kanał dystrybucji to Internet. W przypadku cygaretek mamy podział pół na pół: na kanał tradycyjny, do którego zaliczamy trafiki czy stoiska na bazarach, oraz nowoczesny, np. saloniki prasowe – tłumaczy Szwemberg.
Właściciele sklepów spożywczych, którzy chcą poszerzyć asortyment o dział tytoniowy, mogą liczyć na pomoc producentów i dystrybutorów tych wyrobów. Mają oni w ofercie m.in. specjalne gabloty na ladę oraz wiszące, ekspozytory na pojedyncze paczki czy sztuki (w przypadku cygar) a także listwy ekspozycyjne, stojaki i displeye dopasowane do danego wyrobu lub grupy wyrobów. Niekiedy wystarczy wygospodarować niewielką powierzchnię (30­‑40 cm półki) i można ustawić kilkanaście paczek cygaretek czy aromatyzowanych papierosów. Jeśli zaś chodzi o akcesoria do własnoręcznego robienia papierosów (bibułki, filtry, gilzy, nabijarki, zwijarki itp.), powinny się one znajdować w pobliżu kategorii tytoni lub przy kasie.

Niewiedza zniechęca

Wiedza, którą powinien dysponować sprzedawca wyrobów tytoniowych, jest znacznie szersza, niż w przypadku większości produktów FMCG. Ignorancja sprzedawcy skutecznie zniechęci każdego, a konesera w szczególności. Ekspedient powinien więc umieć powiedzieć kilka słów o marce – przynajmniej skąd pochodzi, a jeśli będzie dodatkowo znał jej historię, to tylko zyska w oczach konsumenta. Bywalcy sklepów specjalistycznych wybierają te placówki nie tylko po to, by ktoś im doradził, jakie cygaro wybrać do danego rodzaju alkoholu – to już wiedzą. Od sprzedawcy chcieliby usłyszeć coś więcej, liczą na poszerzenie wiedzy, często na anegdotki. No, ale do tego potrzeba eksperta, co wiąże się z dodatkowymi kosztami... W praktyce wystarczy, że sprzedawca będzie posiadał podstawowe informacje na temat asortymentu: niech choćby określi, czy cygaro jest robione ręcznie czy maszynowo i skąd pochodzi. 

(HUW)

Wiadomości Handlowe, Nr 1 (131) Styczeń 2013

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 2

  • 2
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
REKLAMA
do góry strony