REKLAMAPRIM - KABANOS - BANER GŁÓWNY - (05.07 - 06.08.2019)
Andrzej Kondej podczas Kongresu Słodycze i Przekąski Sweets & Snacks 2018

Andrzej Kondej podczas Kongresu Słodycze i Przekąski Sweets & Snacks 2018 (Fot. Redakcja)

Po latach stagnacji rynek gum do żucia rośnie i jest doskonałą formą benchmarkingu dla innych kategorii słodyczy. Chałwa ma szansę na taki sam sukces. Pod warunkiem, że producenci będą wprowadzać innowacyjne produkty i wspierać je marketingowo, zaś detaliści będą otwarci na odważne przedsięwzięcia w obrębie wciąż niszowej półki - analizuje Andrzej Kondej, właściciel Kondej Marketingu.

REKLAMAKAiN - Belka w artykułach (lipiec 2019)

W 2017 roku chałwa i gumy do żucia były najbardziej stagnacyjnymi kategoriami na rynku słodyczy i przekąsek w Polsce. Uchodziły za kategorie nasycone, bez perspektyw dalszego wzrostu. Konsumpcja chałwy i gum do żucia nie rosła, bo były to wyroby mało atrakcyjne pod względem produktowym. Producenci, widząc stagnację, nie inwestowali w portfolio i działania marketingowe. Była to zatem istna kwadratura koła.

Oferta produktowa w tych dwóch kategoriach była mało zróżnicowana, oparta na kilku wyróżniających się markach. W kategorii gum do żucia rynek był w ponad 90% zdominowany przez ówczesną firmę Wrigley Poland (od października 2018 roku funkcjonującą jako Mars Polska) ze znanymi markami: Orbit, Winterfresh, Airwaves i Juicy Fruit. W kategorii chałwy wyróżniało się kilka marek wiodących producentów, takich jak: Odra (Grupa Otmuchów), Unitop- Optima, E. Wedel (Lotte Wedel). Do tego dochodzą mniejsi wytwórcy jak np. firma Elis (marka Sultan).

Chałwa: półka potrzebuje innowacji

Przez ostatnie dwa lata w kategorii chałwy niewiele się zmieniło. Marki własne nadal mają duże udziały, a producentów markowych wyrobów jest niewielu. Chałwa jest oferowana w dużej części na wagę, w sprzedaży są też opakowania impulsowe o gramaturze do 60 g. Przeważają smaki waniliowy i kakaowy.
Półka z chałwą wciąż pozostaje skromna. W większości sklepów można znaleźć 1-2 rodzaje tego przysmaku. Oferta w Biedronce i Lidlu ogranicza się do jednego trzech indeksów.

Gumy do żucia: nowi gracze

Na rynku gum do żucia udało się przełamać monopol – od jesieni 2017 roku przybyło na nim trzech operatorów, którzy zaliczają się do „słodyczowej” ekstraklasy w skali światowej. We wrześniu 2017 roku firma Perfetti Van Melle wprowadziła nową gumę Mentos Pure Fresh. W styczniu 2018 roku Mondelez Polska, producent cukierków Halls, wprowadził nową odsłonę tej marki – Halls Gum. W kwietniu tego samego roku firma Ferrero Polska Commercial zaproponowała konsumentom Tic Tak Gum. Wszystkie te nowości miały dobrą dystrybucję i silne wsparcie marketingowe, szybko więc dołączyły do oferty w placówkach reprezentujących zarówno kanał nowoczesny, jak i tradycyjny.
W efekcie, rynek gumy do żucia stał się bardziej atrakcyjny pod względem asortymentu. Konsumenci sięgnęli po innowacyjne produkty, udowadniając tym samym, że w kategorii impulsowej kompleksowo przeprowadzony „launch” ma duże szanse powodzenia. W 2018 roku, po raz pierwszy od wielu lat rynek gumy do żucia zanotował znaczący wzrost wartości sprzedaży (o 4,3 proc.). Zakładając, że producenci nadal będą inwestować w innowacyjne nowości, dbać o rozwój dystrybucji i nie oszczędzać na marketingu, kategoria gum do żucia będzie nadal się rozwijać.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 2

  • 1
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 1
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony