REKLAMATZMO - Bella - Baner Główny (28.05- 11.06.2020)
Sieci, które najlepiej poradzą sobie w pandemii, zyskają zaufanie konsumentów

Sieci, które najlepiej poradzą sobie w pandemii, zyskają zaufanie konsumentów (fot. mat. prasowe Polomarket)

Epidemia koronawirusa dopiero się rozwija i jej długofalowych skutków gospodarczych nie sposób przewidzieć. Jednak już dzisiaj eksperci, zapytani przez portal wiadomoscihandlowe.pl, nie mają wątpliwości, że sieci detaliczne będą musiały znacznie zrewidować swoje plany inwestycyjne. Należy się spodziewać zmniejszenia skali otwarć nowych placówek i modernizacji istniejących. Wzrosnąć mogą za to inwestycje w kanał online. Po kryzysie pojawią się ciekawe możliwości fuzji i przejęć.

REKLAMAFPP/CALPE_belka w artykulach_28.05-04.06.

– Na pewno spodziewałbym się poważnej rewizji planów ekspansji. W obecnej sytuacji należy spodziewać się opóźnień w oddawaniu czy remontach obiektów handlowych, co wpłynie na otwarcia sklepów. Zapewne otwarć będzie znacznie mniej niż sieci deklarowały na początku roku, zwłaszcza jeżeli sytuacja będzie się przedłużać i mocno odbije się na rynku budowlanym – np. poprzez nieobecności pracowników, problem z zaopatrzeniem w materiały budowlane, wykończeniowe itp. Jeżeli popularność kanału online się utrzyma, to część sieci może uznać także za stosowne skierować fundusze na inwestycje w tym obszarze i ograniczyć plany ekspansji – uważa Bartosz Bolecki, Retail Business Unit Director w firmie PMR.

Menedżer skomentował też sytuację sieci franczyzowych i franczyzobiorców:

– Odnośnie sieci franczyzowych – zdecydowanie wśród niezależnych detalistów może pojawić się silniejsza motywacja do pozyskania silnego partnera w postaci sieci franczyzowej. Obecny kryzys może także sprawić, że część obecnych franczyzobiorców rozważy zmianę marki – np. jeżeli sieć, w której są obecnie nie będzie w stanie udzielić wystarczającego wsparcia. Może to ostatecznie doprowadzić do spadku liczby systemów franczyzowych na rynku – uważa menedżer z firmy PMR.

– Sytuacja dużej niepewności i nadciągającego kryzysu zawsze skutkuje ograniczeniem aktywności inwestycyjnej przedsiębiorstw. Z tego względu można raczej spodziewać się w tym roku zmniejszenia liczby otwarć nowych sklepów i spadku apetytu na akwizycje. Aktywność M&A może powrócić po ustabilizowaniu się sytuacji gospodarczej, gdy firmy będą już widziały, jak poradziły sobie z kryzysem i dostosują swoje strategie do nowej rzeczywistości – stwierdza Piotr Grauer, Director, Deal Advisory, M&A KPMG.

Także Robert Krzak, ekspert Ernst & Young Polska, jest przekonany, że plany rozwojowe sieci handlowych działających na rynku polskim w sposób oczywisty ulegną zmianie, a zakres tych zmian uzależniony jest od długości okresu pandemii.

– Praca online i praktyczne zaprzestanie pracy w terenie oraz wstrzymanie bezpośrednich kontaktów międzyludzkich ograniczają możliwości rozwojowe. W zakresie kosztów prowadzenia działalności handlowej pojawiły się nowe koszty, przede wszystkim koszty zapewnienia bezpieczeństwa pracy dla pracowników sklepów i logistyki oraz ewentualne oczekiwanie płacowe, które mogą pojawić się ze strony personelu. Krótkoterminowo zostaną one zrekompensowane dużymi zakupami klientów „na zapas”, ale w przypadku dłuższego czasu pandemii dodatkowe koszty pozostaną kosztami pozabudżetowymi – wyjaśnia ekspert.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 1

  • 1
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (1)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~Online Lover 1 miesiąc temuocena: 100% 

    Online w food nie manie mail I nie będzie mial większego znaczenia. Fakt zwielokrotnienia popytu (co naturalne w obecnej sytuacji) nie wiele zmienia. Na tym nie da nie zarabiać pieniędzy. Wszyscy operatorzy food online dopłacają do tego interesu...a oczekiwanie na dostawę 2 tygodnie, tez nie pomaga zwiekszeniu liczby Klientów i saturacji, nawet na obszarach wielkomiejskich.

    Edytowany: miesiąc temu

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
REKLAMAB-BIO lody - Half Page (21.05.-04.06.2020 r.)
do góry strony