REKLAMAeFRESH - SELENA nr 3 - Baner Główny (14-21.11.2018)
Galerie widzą potencjał w strefach kulturalno-edukacyjnych, typu muzea czy teatry, jak ma to miejsce w łódzkiej Manufakturze

Galerie widzą potencjał w strefach kulturalno-edukacyjnych, typu muzea czy teatry, jak ma to miejsce w łódzkiej Manufakturze (fot. Konrad Kaszuba)

Zdaniem ekspertów od handlu obecnie już ponad jedna czwarta klientów jako powód wizyty w centrach handlowych podaje chęć spędzenia wolnego czasu ze znajomymi. Trend ten nazywany jest retailtainment. W związku z nim elementy rozrywkowe, kulturalne i rekreacyjne są coraz bardziej widoczne w ich ofercie. Można więc wnioskować, że zakaz handlu, który funkcjonuje już ponad 5 miesięcy, przyspieszy tylko przemiany zachodzące w tym obszarze handlu detalicznego.

– Retailtainment, czyli kategoria centrów handlowych łączących doświadczenia rozrywki i zakupów, stanowi już od 10 do 15 proc. powierzchni handlowej. W nowych obiektach jest to już niekiedy więcej. Można też przypuszczać, że w związku ze zmianami w ustawodawstwie, element ten będzie dynamicznie rosnąć. W przypadku starszych obiektów, wg raportu Colliers International na rynku widoczny jest trend ich rozbudowy i modernizacji – mówi Magda Tarkowska, Managing Consultant w Michael Page.

Nie ogranicza się to tylko do wprowadzania do centrów handlowych kina, klubów fitness czy popularnych punktów gastronomicznych typu fast food. Coraz częściej można spotkać się z renomowanymi restauracjami, szkołami tańca, dużymi salonami SPA czy przychodniami lekarskimi. Galerie widzą również ogromny potencjał w strefach kulturalno-edukacyjnych, typu muzea czy teatry, jak ma to miejsce w łódzkiej Manufakturze, a także tworzeniu powierzchni co-workingowej. Z uwagi natomiast na rosnące znaczenie sprzedaży wielokanałowej zmienia się również sama strefa zakupów. Sklepy zaczynają pełnić funkcji showroomów. Kluczem natomiast do wszystkich tych elementów jest uzyskanie u klientów właściwych doświadczeń, emocji i przeżyć.

– Zgodnie z wnioskami przedstawionymi przez Polską Radę Centrów Handlowych rozwój segmentu rozrywkowego, gastronomicznego i usługowego może być jednym z najważniejszych trendów 2018 r. Wzmożona aktywność na tych polach to zdaniem Rady szansa, aby zrekompensować straty, które wygeneruje niedzielny zakaz handlu – mówi Patrycja Jankowska, Associate Manager w Michael Page.

Elastyczność wobec najemców

Nowa strategia rozwoju obiektów handlowych powinna być także ukierunkowana właściwie na najemców. Dotyczy to zarówno elastyczności pod kątem czasu trwania umów najmu, jak i różnorodnych zachęt do podjęcia współpracy. Może to uwzględniać takie elementy jak udział w kosztach eksploatacyjnych lub aranżacji powierzchni, czy też czynsz uzależniony od obrotu lub czasowe obniżki.

– Warto zwrócić na to uwagę w prowadzonym modelu biznesowym. Duża konkurencyjność spowodowały bowiem w ostatnich latach dynamiczny rozwój sektora handlu detalicznego w Polsce. Tylko w 2017 roku powstało blisko 400 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej, a sprzedaż detaliczna wzrosła o 7,3 proc. W br. planowane jest otwarcie kolejnych dużych centrów handlowych i galerii. Wg danych Cushman & Wakefield wpływa to na fakt, że właśnie Polska jest teraz liderem w Europie pod względem dynamiki wzrostu sprzedaży detalicznej w przeliczeniu na jednego mieszkańca – podkreśla Magda Tarkowska.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony