REKLAMAKORAL - Bracia Koral - Rożek - Baner Główny (od 29.05.2020 )

HANDEL I DYSTRYBUCJA

 

1 kwietnia 2019, 12:21

(fot. Elekes Andor/Wikimedia Commons, na licencji CC BY SA 4.0)

Strona 2 z 5
REKLAMANutrend - ISODRINX - belka w artykułach (28.05 - 02.06.2020)

Szymon Mordasiewicz, commercial director Panelu Gospodarstw Domowych, GfK Polonia: Na pierwszym 500+ najwyraźniej skorzystały… dyskonty

W programie 500+ uczestniczy ponad 2,6 mln rodzin, objętych nim jest blisko 4 mln dzieci, a szacowana wielkość transferów po pierwszym roku trwania programu wyniosła ponad 27 mln zł. W opinii MRPiPS środki te miały być przeznaczone na zaspokojenie podstawowych potrzeb, wzmocnienie aktywności rekreacyjnej, edukację, rozpoczęcie oszczędzania, a także zakup dóbr trwałego użytku czy spłatę zaległych zobowiązań. Według danych resortu 25% rodzin zaczęło po raz pierwszy oszczędzać, a blisko jedna trzecia beneficjentów wydaje te środki na bieżąco. Zbierając i analizując dane w badaniu Panelu Gospodarstw Domowych, mieliśmy okazję przyjrzeć się wydatkom także w kontekście wpływu tych subwencji na polski rynek detaliczny. W zrealizowanym badaniu dodatkowym, po pierwszym roku 60% rodzin zadeklarowało, że część pieniędzy przeznaczy na oszczędności. 36% rodzin potwierdziło zakup produktów finansowo-ubezpieczeniowych, głównie dla dzieci. Zadeklarowano też wydatki na dobra trwałego użytku takie jak elektronikę, wyposażenie mieszkania, sprzęt AGD (55% ankietowanych rodzin), a co druga rodzina przeznaczyła część środków na cele rodzinne takie jak wyjazdy czy rekreacja, 67% beneficjentów kupowało produkty dla dzieci (głównie odzież i obuwie, zabawki, elektronikę oraz opłacało dodatkowe zajęcia edukacyjne. 25% rodzin przyznało, że dzięki świadczeniom mogło zainteresować się nowymi kategoriami wydatków. W opinii 70% rodzin, program poprawił sytuację finansową i dzięki niemu mogą sobie pozwolić na więcej. W kontekście rynku FMCG w pierwszym roku trwania programu, gospodarstwa domowe objęte programem 500+ zwiększyły swoje wydatki na dobra szybko zbywalne w odróżnieniu od rodzin nieuprawnionych o ponad 1,3 mln zł i szczególnie dotyczyło to dóbr niespożywczych. Widać więc, że z całej puli na rynek detaliczny trafia niewielka część. Najważniejsze grupy produktów, które odczuły wzmożone wydatki, to mrożona i chłodzona żywność, przekąski, artykuły do pielęgnacji domu i kosmetyki. Ważnym wnioskiem dla rynku FCMG jest to, że pieniądze mogły być wydane w każdym formacie sklepów, a kluczowe było to, co format ma do zaproponowania w kontekście potrzeb i profilu beneficjentów. A największymi beneficjentami były sklepy dyskontowe. Gospodarstwa domowe uprawnione do świadczenia 500+ zwiększyły średnie wydatki na koszyk zakupowy praktycznie we wszystkich kanałach poza hipermarketami, ale to w dyskontach wzrost wyniósł 13%, podczas gdy w handlu małoformatowym jedynie 6%. Jest jeszcze druga strona medalu, a mianowicie fakt, że w tym samym czasie uprawnieni w skali roku realizowali tyle samo wizyt w dyskontach, podczas gdy w przypadku handlu małoformatowego częstotliwość zakupów zmalała o 14%. W efekcie tego sieci dyskontowe stały się jeszcze ważniejsze dla tej grupy nabywców.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 2

  • 2
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
REKLAMAB-BIO lody - Half Page (21.05.-04.06.2020 r.)
do góry strony