REKLAMAKongres Alkohole i Napoje 2018 - Baner Główny
Paweł Wyrzykowski, analityk rynków rolnych w BGŻ BNP Paribas

Paweł Wyrzykowski, analityk rynków rolnych w BGŻ BNP Paribas (fot. mat. pras.)

Z Pawłem Wyrzykowskim, analitykiem rynków rolnych w BGŻ BNP Paribas rozmawiamy m.in. o prognozach zmian cen nabiału, potencjale poszczególnych segmentów rynku mleczarskiego oraz produktach funkcjonalnych.

REKLAMAFBK 2018 - belka w artykułach - (sierpień-wrzesień 2018)

Co jest najważniejsze dla kupujących nabiał?

Największe znaczenie przy wyborze przez konsumentów nabiału ma wciąż cena danego produktu. To podstawowy czynnik wyboru dla 61 proc. konsumentów. Kryterium ceny przy wyborze nabiału ma tutaj większe znaczenie niż w pozostałych kategoriach żywnościowych. Kolejnym, najczęściej wskazywanym czynnikiem w kontekście wyboru nabiału jest to, czy produkty zostały wyprodukowane w Polsce. Tak wskazuje 42 proc. zapytanych. Stosunkowo duże znaczenie ma też receptura produktu oraz ekologiczny sposób produkcji. Warto również zauważyć, że dla Polaków przy zakupie nabiału większe znaczenie, niż przy wyborze innych produktów ma to, czy nabywany towar spełnia normy dietetyczne.

Jak będą się zmieniać ceny produktów z tej kategorii?

W przypadku produktów sprzedawanych głównie na rynku krajowym, czyli takich jak: mleko pitne, kefiry czy jogurty, zmiany cen są stosunkowo niewielkie, mniejsze niż dynamika zmian cen surowca. W tym roku należy spodziewać się nieznacznej obniżki ich średnich cen.

Czy w przypadku serów będzie podobnie?

Ceny serów, szczególnie na poziomie konsumenta, po spadkach w ostatnich miesiącach, powinny pozostać stabilne, gdyż popyt na te produkty, zarówno na rynku unijnym, jak i ze strony największych importerów z UE, utrzymuje się.

Ceny masła też będą stabilne?

W przypadku masła, cena będzie uzależniona w dużej mierze od kształtowania się sytuacji na rynku międzynarodowym, czyli m.in. poziomu produkcji mleka w Nowej Zelandii i UE, ale jego ceny mogą pozostać relatywnie wysokie, a nawet nie wykluczamy ponownego ich wzrostu, co obserwowaliśmy już w ostatnim miesiącu.

Które kategorie produktów mlecznych mają obecnie największy potencjał?

W przeliczeniu na jednego mieszkańca, w Polsce ciągle jest potencjał do ilościowego wzrostu spożycia produktów mleczarskich i to zarówno w gospodarstwach domowych, jak i wykorzystania w przemyśle spożywczym i kanale HoReCa. Należy zauważyć, że wciąż istnieją duże – sięgające 95 proc. - dysproporcje między poziomem spożycia takich produktów jak sery czy jogurty, w gospodarstwach najbogatszych a w gospodarstwach o najniższym poziomie dochodu. Stąd należy się spodziewać, że wraz ze wzrostem zamożności społeczeństwa popyt na te produkty będzie rósł. Polacy też coraz częściej żywią się poza domem oraz korzystają z dań gotowych, w których produkty mleczarskie, w szczególności sery, są często wykorzystywane. To również może sprzyjać wzrostowi spożycia. Dlatego spodziewamy się, że spożycie serów zarówno w Polsce, jak i całej UE będzie się rozwijało.

W Polsce w ostatnich latach obserwuje się spadek spożycia mleka pitnego w gospodarstwach domowych. Z czego to wynika?

Mniej czasu na przygotowanie posiłków przy jednoczesnym wzroście dochodów sprawia, że preferujemy produkty przetworzone, gotowe do spożycia, takie jak jogurty czy napoje mleczne. Warto też zauważyć, że w latach 2014-2016 spożycie mleka pitnego spadło najbardziej w grupie gospodarstw rolników - o 0,48 l na osobę, przy jednoczesnym spadku samozaopatrzenia w tych gospodarstwach o ponad 8 p. p. Oznacza to, że rolnicy piją coraz mniej mleka, które wyprodukują we własnym gospodarstwie, a jeżeli decydują się na zakup produktów mleczarskich w sklepach, to wybierają np. jogurty, których konsumpcja w okresie trzech lat, w przeliczeniu na jedną osobę, wzrosła o 11 proc.

Spożycie mleka pitnego w gospodarstwach domowych nadal będzie spadać?

Uważam, że tak, ale dynamika tego procesu będzie wyhamowywać. Natomiast popyt na masło powinien pozostać silny. Warto zwrócić uwagę, że gdyby UE zdecydowała się na podobny krok jak Stany Zjednoczone, dotyczący wycofywania utwardzanych tłuszczów roślinnych z produkcji żywności, to bilansowe spożycie masła na rynku wewnętrznym UE mogłoby wzrosnąć.

Jak ocenia Pan perspektywy rynku mlecznych produktów funkcjonalnych i proteinowych?

W Polsce zarówno rynek produktów funkcjonalnych jak i proteinowych w porównaniu z krajami Europy Zachodniej jest stosunkowo niewielki. Co jednak istotne, w ostatnich latach obserwujemy znaczący wzrost świadomości konsumentów na temat diety i produktów żywnościowych kupowanych w sklepach. Jest to szczególnie widoczne w przypadku młodszej części społeczeństwa, która wkrótce stanie się głównym nabywcą żywności, również dla swoich dzieci. Czynniki te, w połączeniu ze wzrostem dochodu sprawiają, że produkty mleczarskie funkcjonalne i proteinowe mają szansę na dalszy rozwój, który w szczególności będzie dotyczył większych miast.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 3

  • 2
    BARDZO PRZYDATNY
  • 1
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony