REKLAMARetail FMCG Congress - Banner Główny - lipiec 2020
Przemysław Dwojak, Senior Director w GfK

Przemysław Dwojak, Senior Director w GfK (Źródło GfK)

Koronakryzys uruchomił lub przyspieszył wiele procesów i zjawisk zachodzących w handlu. Jednym z ważnych trendów jest znaczne przyspieszenie cyfryzacji handlu detalicznego FMCG. Klienci przenoszą zakupy do sieci, a detaliści intensywnie wdrażają strategie omnichannel – komentuje dla portalu wiadomoscihandlowe.pl Przemysław Dwojak, Senior Director w GfK.

REKLAMAWH Market NETTO_belka w artykulach_lipiec-sierpień 2020

Zdaniem Przemysława Dwojaka z firmy badawczej GfK, koronawirus spowoduje m.in. przyspieszenie cyfryzacji handlu FMCG. W rozmowie z portalem wiadomoscihandlowe.pl ekspert wyjaśnia, że proces ten będzie skutkował rozwojem strategii omnichannel w sieciach spożywczych.

– Nie oznacza to, że działalność sklepów stacjonarnych straci na znaczeniu. Oznacza to, że liczba klientów online wzrośnie, szczególnie w przypadku kategorii kosmetyczno-drogeryjnych. Przymusowe doświadczenie zakupów online dla art. spożywczych – zamknięte sklepy, obawa konsumentów o bezpieczeństwo – spowodowało, że przybyło konsumentów, którzy wypróbowali kanał e-grocery, który był do tej pory najmniejszy pośród innych kategorii produktowych. Czas pokaże, czy konsumenci pozostaną przy takiej formie zakupów spożywczych – wyjaśnia ekspert.

I dodaje: - Doświadczenie z innych kategorii produktowych, takich jak moda, wskazuje, że omnichanellowi konsumenci to tacy, którzy korzystają z kanałów online i offline naprzemiennie, w zależności od potrzeb. Odsetek konsumentów, który wydawał 100 proc. swojego budżetu tylko w online był naprawdę znikomy. Dlatego przyśpieszona cyfryzacja spowoduje rozwój sprzedaży omnichannel w  handlu artykułami spożywczymi, zapewne częstsze i bardziej powszechne używanie aplikacji zakupowych, powszechniejszą realizację zakupów z zapisanych list zakupowych, częstsze niż dotychczas dostawy zakupów do domu i np. odbiór gotowych zakupów w sklepach.

W branży pojawiają się liczne opinie, że pandemia przyspieszy proces konsolidacji rynku. Dwojak uważa jednak, że z perspektywy trwającej od wielu lat konsolidacji rynku wiele się raczej nie zmieni. Będzie ona nadal stopniowo postępować.

– Może nieco wyhamować ekspansja, zwłaszcza małych formatów, szczególnie w lokalizacjach typowo biurowych – otwarcie sklepu bazującego na popycie pracowników biur niespodziewanie okazało się nierentowne – zobaczymy, jak sytuacja będzie wyglądać z popytem na biura. Może się okazać, że niezależni dotąd właściciele sklepów chętniej będą korzystali z parasola franczyzowego, ale z drugiej strony wydaje się, że małe, niezrzeszone sklepiki osiedlowe radziły sobie w czasie lockdownu całkiem nieźle. Ten przykład pokazuje, że funkcjonujemy w czasie dużej niepewności – podsumowuje ekspert GfK.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony