REKLAMADAN CAKE - baner główny (listopad-grudzień)
Tesco Express w Wootton, Wielka Brytania

Tesco Express w Wootton, Wielka Brytania (fot. By Editor5807 (Own work) [CC BY 3.0])

Brytyjski regulator rynku The Competition and Markets Authority wyraził zgodę na transakcję przejęcia największego na Wyspach dystrybutora spożywczego przez największego detalistę. Mimo że zgoda ma charakter wstępny, a szczegółowe warunki fuzji zostaną opublikowane dopiero w grudniu, już dziś można prognozować, że ten kontrakt trwale odmieni oblicze rynku spożywczego w Wielkiej Brytanii – przekonują analitycy GlobalData.

REKLAMAEC Alkohole - belka w artykułach - DRINCO II

Urząd antymonopolowy uznał, że transakcja nie naruszy konkurencji i nie wyeliminuje innych podmiotów z rynku, natomiast zwiększona konkurencja cenowa będzie korzystna dla konsumentów. Decyzja CMA nie budzi zdziwienia, choć rynki spodziewały się, że będą jakieś konkretne warunki transakcji, takie jak obowiązek sprzedaży części sklepów albo ograniczenie zakresu działalności operacyjnej, mające zapobiec monopolizacji brytyjskiego handlu żywnością.

Molly Johnson-Jones, starszy analityk detalu w firmie GlobalData, zwraca uwagę, że na niesłychanie konkurencyjnym rynku operacje przejmowania dystrybucji przez detalistów mogą zwiększyć efektywność łańcucha dostaw. Biorąc pod uwagę wielkość obu łączących się podmiotów taka transakcja jest praktycznie skazana na sukces, tym bardziej że decyzja CMA ma charakter „wstępnej, bezwarunkowej zgody” (provisional unconditional clearance), co oznacza, że nie należy się spodziewać istotnych ograniczeń działalności operacyjnej, narzuconych łączącym się podmiotom. Co ważne, nowym gigantem kierować będzie dwóch doskonałych menedżerów, którzy zdołali postawić na nogi swoje borykające się z trudnościami firmy.

W decyzji CMA znajduje się stwierdzenie, że „zarówno rynek detaliczny jak i hurtowy są wystarczająco konkurencyjne, by można było uznać, że połączenie Tesco i Bookera nie doprowadzi do wzrostu cen czy pogorszenia obsługi klientów supermarketów czy sklepów convenience”. Jak jednak zauważa Molly Johnson-Jones, transakcja w sposób fundamentalny zmieni strukturę i relacje konkurencyjne na rynku convenience.

– Sklepy spożywcze mają powody do obaw, choć ich przetrwanie nie będzie niemożliwe, bo klucze do sukcesu na rynku convenience to zróżnicowanie oferty produktowej, usługi gastronomiczne, inne usługi pozahandlowe, a także lokalizacja. Raczej nie należy się spodziewać szybkiej ekspansji materialnej sieci należących do Tesco-Bookera, zagrożeniem jest za to presja na marże, wywołana przewagą zakupową nowego podmiotu. Trzeba się także liczyć z tym, że będzie on mógł inwestować w sklepy środki uwolnione dzięki synergiom wynikającym z połączenia – wyjaśnia analityczka GlobalData.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 1

  • 1
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony
"