REKLAMANaturio - baner główny - lipiec 2019

(fot. wiadomoscihandlowe.pl)

Korzystasz z zamrażarki lub lodówki firmowej użyczonej bezpłatnie przez producenta lub dostawcę? Czy wiesz, na ile możesz nią rozporządzać? Przed sezonem letnim przeczytaj opinię Izabeli Biernat, ekspertki z kancelarii CMS Cameron McKenna specjalizującej się w prawie antymonopolowym.

REKLAMAKAiN - Belka w artykułach (lipiec PROMO)

Czy, a jeśli tak, to na ile precyzyjnie, prawo antymonopolowe reguluje kwestię przechowywania produktów konkurencyjnych marek w sprzęcie firmowym producentów?

Polskie oraz unijne prawo antymonopolowe nie reguluje wprost kwestii przechowywania produktów konkurencyjnych w sprzęcie firmowym producentów. Wskazówek w tym zakresie dostarcza jednak orzecznictwo unijne, a zwłaszcza decyzje Komisji Europejskiej. Szczególne znaczenie dla określenia tych zasad mają decyzje wydane w sprawach koncernu Coca-Cola oraz producenta lodów Van den Bergh Foods, w których poruszono kwestię przechowywania produktów konkurencyjnych w sprzęcie dostarczonym przez producenta.

Na ile właściciele sprzętów firmowych użyczanych sklepom mogą ingerować w to, co jest w nich przechowywane? Czy właściciel zamrażarki może w ramach umowy zakazać przechowywania w zamrażarce produktów innych marek niż jego własne?

Zakres dozwolonej ingerencji w powyższym zakresie zależy głównie od udziału rynkowego stron. W przypadku producentów, którzy mają pozycję dominującą, swoboda jest znacznie ograniczona. W efekcie ugody Komisji Europejskiej i koncernu Coca-Cola, który korzystał ze swojej dominującej pozycji na rynku, wprowadzono trzy możliwe scenariusze dotyczące korzystania z firmowych lodówek przez sklep. Te zasady będą miały analogiczne zastosowanie do innych sprzętów, w tym zamrażarek.

W przypadku sprzedaży lodówki detaliście dostawca nie może w żaden sposób ograniczać właściciela tego sprzętu w zakresie przechowywanych w niej produktów. W razie wynajmu sprzętu dostawca może zastrzec dla siebie wyłączność, jednak przynajmniej 20% miejsca w lodówce musi nadal pozostawać do dyspozycji detalisty. Jeśli detalista dostanie lodówkę od dostawcy za darmo, wszystko zależy od tego, czy jest to jedyny taki mebel w sklepie. Jeśli nie, możliwe jest zastrzeżenie wyłączności dla produktów dostawcy. Jeśli jednak placówka nie ma innych lodówek, wówczas sprzedawca ma prawo przeznaczyć 20% miejsca na produkty konkurencji.

Sytuacja będzie wyglądała inaczej w przypadku, gdy udział rynkowy stron – zarówno dostawcy, jak i sklepu – nie przekracza progu 30%. W takiej sytuacji dopuszczalne jest uzgodnienie, że sklep będzie sprzedawał wyłącznie lody tego producenta i taka wyłączność również może zostać odzwierciedlona w uzgodnieniach co do przekazanej zamrażarki. Wyłączność powinna jednak być ograniczona na okres maksymalnie pięciu lat.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 7

  • 6
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 1
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony