REKLAMAMLEKOVITA - Baner Główny (31.10 - 17.11.2019)
Marek Zdziech, partner w OC&C Strategy Consultants podczas 12. Kongresu Rynku FMCG 2019

Marek Zdziech, partner w OC&C Strategy Consultants podczas 12. Kongresu Rynku FMCG 2019 (fot. wiadomoscihandlowe.pl)

Strona 2 z 3
REKLAMAVITAKRAFT - VITA NATURE - BELKA W ARTYKUŁACH (15-30.11.2019)

Ekspert OC&C zauważył, że detaliści wdrożyć mogę tę strategię na szereg różnych sposobów. Najprostszy model, to zaoferowanie możliwości zabrania gotowego posiłku do domu. Inna opcja to model, w którym w ramach sklepu zaczyna funkcjonować bar, restauracja czy bistro i są one prowadzone przez retailera. W kolejnym wariancie detalista dochodzi do porozumienia z siecią restauracji i zaprasza ją do otwierania własnych placówek wewnątrz sklepu. Możliwe jest także oddanie części przestrzeni zakupowej podmiotowi z zewnątrz. Ewentualnie do rozważenia pozostaje model współpracy sieci handlowej z serwisami typu delivery, takimi jak Uber Eats czy Pyszne.pl.

Jakie jeszcze strategie sprawdzają się w światowym handlu? Trzecia wyróżniona przez Marka Zdziecha strategia koncentruje się na rozwoju platform. Dziś w ramach e-commerce platformy rosną trzykrotnie szybciej niż każdy inny model, co sprawia, że stanowią one atrakcyjną opcję dla detalistów.

- Podstawowym narzędziem, które powoduje tak szybki wzrost platform, jest model subskrypcyjny, który eliminuje w zasadzie konieczność kupowania uwagi, czasu i udziału w portfelu klienta, który w modelu offline odbywa się przy każdorazowych zakupach - tłumaczył Zdziech. Jak zaznaczył, model subskrypcyjny bardzo ułatwia i na długo eliminuje konieczność walki o atencję klienta, o to by przyszedł do sklepu.

Z szacunków OC&C wynika, że już w 2025 r. aż 60 proc. całego światowego e-commerce będzie się odbywało za pośrednictwem platform. Będzie to efekt potężnych wydatków technologicznych na ten cel. Marek Zdziech podkreślił, że giganci handlowi tacy jak Amazon czy Alibaba wydają na inwestycje w technologie aż 10-11 proc. swoich rocznych przychodów (nie zysków!). W liczbach bezwzględnych daje to aż kilkanaście miliardów dolarów rocznie.

Co istotne, właściciele platform poszerzają swoje biznesy o sklepy fizyczne. Amazon przejął sieć 450 sklepów stacjonarnych Whole Foods; z kolei Alibaba - oprócz rozwoju sieci Hema - wykupiła 36 proc. udziałów w Sun Art Retail, która ma w Chinach niemal 500 hipermarketów działającymi pod szyldami Auchan i RT-Mart. Tym samym giganci internetowi zyskują nowy kanał dotarcia do klientów i stają się graczami w pełni omnikanałowymi.

- Jedynym sposobem aby konkurować dziś z tego rodzaju platformami jest bardzo silne postawienie na pewne atuty swojej oferty, bardzo mocne wyróżnianie się. Francuska sieć Picard w walce z platformami postawiła na wysoką jakość produktów, a Aldi na niskie ceny oraz korzystny stosunek jakości do ceny. Konkurowanie w każdym elemencie oferty z Amazonem, czy Alibabą w Azji, wydaje się dzisiaj nierozsądne - przestrzegał Marek Zdziech.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 10

  • 10
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
REKLAMA
do góry strony