REKLAMAHELIO - Baner Główny - MASY (11-17.11.2019)

(fot. wiadomoscihandlowe.pl, zdjęcie ilustracyjne)

W pierwszym kwartale 2018 roku Inspekcja Handlowa skontrolowała wyroby garmażeryjne. Co czwarte gotowe danie wzbudziło zastrzeżenia podczas kontroli. Najgorzej wypadły produkty sprzedawane na wagę.

REKLAMA

Inspekcja sprawdziła zarówno jakość, jak i oznakowanie produktów. Inspektorzy odwiedzili 78 małych i sieciowych sklepów oraz hurtowni. Ocenili 405 partii, w tym między innymi pierogi, pyzy, zupy, dania mięsne - oferowane zarówno w opakowaniach (326), jak i luzem - na wagę (79). Nieprawidłowości stwierdzili w 43 placówkach (55 proc. skontrolowanych). Mieli zastrzeżenia do 113 partii (28 proc.), w tym do połowy skontrolowanych produktów sprzedawanych luzem.

78 partii produktów zostało przebadanych w laboratorium. Pracownicy zakwestionowali 27 z nich (35 proc.). Przykładowe nieprawidłowości to np.: mniej produktu, niż zadeklarowano na opakowaniu (np. o 7-9 proc. mniej ozorów w galarecie), mniej nadzienia w pyzach (było 25 proc. przy deklaracji nie mniej niż 30 proc.), więcej bulionu we flaczkach wieprzowych (było 78,8 proc. przy deklaracji 73 proc.), czy wołowina w kotletach mielonych i drób w pierogach z mięsem (których nie było w wykazie składników na opakowaniach).

Kontrola wykazała, że 83 partie produktów były nieprawidłowo oznakowane. Najgorzej pod tym względem wypadły produkty sprzedawane na wagę.

W przypadku dań w opakowaniach brakowało oznaczeń (np. w języku polskim), brakowało pełnej nazwy wyrobu, lub alergerny nie zostały wyróżnione na opakowaniu. Ponadto data minimalnej trwałości lub termin przydatności do spożycia były podane nieprawidłowo (np. źle wskazano, gdzie znajduje się data), albo na opakowaniu były pokazane warzywa lub przyprawy, które nie wchodziły w skład produktu (np. pietruszka, czosnek i pomidor na opakowaniu... knedli z truskawkami).

Inspekcja Handlowa stwierdziła, że w przypadku produktów sprzedawanych luzem, brakowało pełnej nazwy produktu w miejscu sprzedaży; oznaczenia wprowadzały w błąd (np. informacja „a’la domowa”, choć produkt zawierał konserwanty), albo brakowało wykazu składników, w tym alergenów.

W jednym miejscu wyroby były niewłaściwie przechowywane, w trzech – 4 partie wyrobów garmażeryjnych były przeterminowane.

W wyniku kontroli sześć osób winnych popełnienia wykroczenia otrzymało mandaty karne. Wobec przedsiębiorców, którzy wprowadzili do obrotu wyroby garmażeryjne o niewłaściwej jakości handlowej zostały wszczęte postępowania administracyjne w sprawie wymierzenia kar pieniężnych. Inspekcja Handlowa skierowała 23 informacje o nieprawidłowościach do wojewódzkich inspektoratów jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych i 3 do organów nadzoru sanitarnego.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 1

  • 1
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
REKLAMA
do góry strony