REKLAMAHELIO - Baner Główny - Bakaliowe Kieszonkowe (18-29.09.2019)
Tylko 5 proc. marnowanej żywności przypada na obszar dystrybucyjny

Tylko 5 proc. marnowanej żywności przypada na obszar dystrybucyjny (fot. Adobe Stock)

Placówki handlowe nieodpłatnie przekażą niesprzedaną żywność i zorganizują kampanie informacyjne przeciwko marnowaniu żywności. Ustawa o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności ma zapobiec marnotrawstwu.

REKLAMAEDENRED - eBook - Belka w artykułach (16-24.09.2019)

W sierpniu tego roku prezydent podpisał ustawę o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności. Nowe prawo wymusza zmianę w prowadzeniu sklepów spożywczych. To one są wymienione w ustawie jako odpowiedzialne za przekazywanie niesprzedanej żywności organizacjom pożytku publicznego i za prowadzenie kampanii informacyjnych. Według pomysłodawców ustawy właśnie duże sieci handlowe i sklepy wpływają na decyzje zakupowe konsumentów.

– Problem marnowania żywności jest sprawą ważną i tego nikt nie neguje. Sama ustawa nie rozwiąże tego problemu. Aby go rozwiązać, potrzebna jest zmiana podejścia również konsumentów – zaznacza Maciej Ptaszyński, dyrektor generalny Polskiej Izby Handlu. Z danych przytaczanych w uzasadnieniu do projektu ustawy wynika, że tylko 5 proc. marnowanej żywości przypada na obszar dystrybucyjny. Jak podaje firma doradcza Deloitte, zjawisko marnowania żywności dotyczy wszystkich etapów łańcucha żywnościowego „od pola do stołu”, poczynając od produkcji pierwotnej, poprzez transport i magazynowanie, przetwórstwo i pakowanie, handel, dystrybucję, kończąc na etapie konsumpcji, tj. gospodarstwach domowych i restauracjach.

Najwięcej marnują gospodarstwa domowe

W Unii Europejskiej za 53 proc. odpadów żywnościowych odpowiedzialne są gospodarstwa domowe, 20 proc. generuje sektor przetwórstwa przemysłowego, 12 proc. sektor usług gastronomicznych, 11 proc. odpadów spożywczych powstaje na etapie produkcji pierwotnej, a na końcu są straty generowane w sektorze sprzedaży i dystrybucji (wspomniane 5 proc.).

Według raportu instytutu Kantar Millward Brown z 2018 roku przygotowanego na zlecenie Federacji Polskich Banków Żywności, do wyrzucania żywności przyznaje się 42 proc. Polaków. Wyrzucamy najczęściej pieczywo (49 proc.), owoce (46 proc.), wędliny (45 proc.), warzywa (37 proc.). W pierwszej kolejności do nowego prawa będą musieli dostosować się właściciele sklepów o powierzchni powyżej 400 mkw. Po dwóch latach od wejścia w życie ustawy obejmie ona sprzedawców handlujących na powierzchni powyżej 250 mkw.

Od początku obowiązywania ustawy nowe prawo będzie dotyczyć przedsiębiorców, u których przychody ze sprzedaży żywności stanowią co najmniej połowę przychodów ze sprzedaży wszystkich towarów. Wiele placówek handlowych już współpracuje z organizacjami odbierającymi od nich niesprzedaną żywność. – Z punktu widzenia branży handlowej ustawa wprowadza dodatkowe obciążenia dla przedsiębiorców – co gorsza również dla małych i średnich – mówi Maciej Ptaszyński.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
REKLAMA
do góry strony