REKLAMAProxi.cloud 11-25.10.2019
Tylko 5 proc. marnowanej żywności przypada na obszar dystrybucyjny

Tylko 5 proc. marnowanej żywności przypada na obszar dystrybucyjny (fot. Adobe Stock)

Strona 3 z 4
REKLAMATOTA - belka w artykule (17-27.10.2019)

Zadaliśmy pytanie Bankom Żywności o to, jak wygląda współpraca z organizacją. Dowiedzieliśmy się, że wszystko zależy od zapisów konkretnej umowy. – Z reguły Banki Żywności odbierają ze sklepu żywność z bliskim terminem przydatności do spożycia, dbając o przestrzeganie zasad bezpieczeństwa, m.in. zachowanie ciągu chłodniczego, a następnie transportują produkty spożywcze do magazynu, z którego odbierają je już konkretne organizacje partnerskie, takie jak domy samotnej matki, jadłodajnie dla bezdomnych, domy samopomocy czy inne tego typu placówki – mówi Anna Przetakiewicz.

Opłaty za marnowaną żywność

Za każdy kilogram zmarnowanej żywności przedsiębiorca zapłaci 0,1 zł. Opłata jest pomniejszana o koszty poniesione na prowadzenie kampanii informacyjnej, ale na prowadzenie tej kampanii można przeznaczyć nie więcej niż 20% środków pochodzących z opłaty. Co roku przedsiębiorcy będą musieli składać sprawozdanie z ilości zmarnowanej żywności i płacić za 90% marnowanej masy. Opłaty nie wnosi się, jeśli ta wartość nie przekracza 300 zł. Informację o wartości żywności przekazanej organizacjom pozarządowym i o wysokości opłaty sprzedawca ma obowiązek zawrzeć w sprawozdaniu finansowym i na stronie internetowej, jeśli ją prowadzi.

Anna Białecka z kancelarii prawnej D. Dobkowski radzi, aby sprawozdanie o marnowaniu żywności było sporządzane na podstawie własnej dokumentacji dotyczącej wycofywania z etapu dystrybucji żywności, która spełnia wymogi prawa żywnościowego, oraz dokumentacji wytworzonej w ramach współpracy z organizacjami pozarządowymi, np. dokumentów potwierdzających ich odbiór (gdzie będzie potwierdzona masa odebranej żywności).

Kontrowersje wokół ustawy

Przed uchwaleniem ustawy w sprawie jej senackiego projektu wypowiedziała się Krajowa Rada Izb Rolniczych. „Zaproponowane regulacje można odebrać jako kolejną próbę przymusowego obciążenia podatkowego dla sklepów wielkopowierzchniowych, które w konsekwencji przełoży się na kupującego, gdyż to on finalnie poniesie koszty nowych uregulowań poprzez wzrost cen towarów” – czytamy w opinii KRIR.

Rada zdziwiona była również nałożeniem na sprzedawców żywności obowiązku prowadzenia wspólnie z organizacjami pozarządowymi kampanii informacyjnych dotyczących racjonalnego gospodarowania żywnością oraz jej marnotrawienia. Zdaniem zarządu KRIR to jest zadanie placówek oświatowych i organizacji społecznych, a nie sklepów, które prowadzą działalność handlową.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
REKLAMA
do góry strony