REKLAMAKongres Mięsny 2019 - Baner Główny (styczeń - luty 2019)

(fot. Pixabay/CC0)

Porzucanie koszyków zakupowych to zjawisko, które przybiera na sile. Dane pozyskane w badaniu „Porzucony e-koszyk” na grupie 1130 internautów pokazują, że co trzeci konsument przerywa swoje zakupy. Dzieje się tak niezależnie od kategorii zakupowej, wykorzystywanego zakupowo urządzenia, czy rozmiaru wirtualnego koszyka. Można wręcz powiedzieć, że jest to zjawisko naturalne dla rozwijającej się gospodarki cyfrowej, związane z rosnącą świadomością i wymaganiami konsumentów, ale też z ich zwyczajami zakupowymi.

REKLAMAPerły Rynku FMCG 2019 - Belka w artykułach

Okazuje się bowiem, że nie zawsze, wchodząc na stronę e-sklepu, konsumenci mają zamiar faktycznie coś kupić, a często przyjemność sprawia im samo dodanie produktów do koszyka. Z drugiej strony, jeśli już jednak chcą dokonać zakupu, należy ułatwić im ten proces, zapewniając odpowiednie metody płatności, wygodne wyszukiwanie, dobrej jakości opisy i zdjęcia produktów, a także atrakcyjne warunki dostawy i zwrotów. Konsumenci bowiem coraz częściej porównują oferty i używają do tego celu koszyków zakupowych na stronach sklepów.

Ważne jest także rozpoznanie intencji kupującego i jego potrzeb. Jak pokazują wyniki badania, klienci którzy porzucili koszyk, nie zawsze oczekują od marki rabatów. Najczęściej skłonni są dokończyć zakup w zamian za korzystniejsze warunki dostawy i zwrotu. Nie wiedząc tego, a próbując odzyskać klientów, marki często obniżają marże i niepotrzebnie narażają swój biznes. Tymczasem, często wystarczy wręcz tylko utrzymać historię zakupową i produkty w koszyku konsumenta, gdy on powróci. Wbrew pozorom nie jest to takie oczywiste, ponieważ 20 proc. e-klientów deklaruje, że po powrocie na stronę sklepu zastali pusty koszyk i byli zmuszeni zapełniać go od nowa. Ponad 60 proc. zrezygnowało z zakupu.

Porzucanie koszyków to zjawisko powszechne

Tylko co 3. internetowy koszyk zakupowy jest opłacany od razu. Pozostałe, albo pozostają nieopłacone, albo konsument wraca do nich po jakimś czasie, żeby dokończyć zakup. Powodów nieopłacania koszyka jest wiele, m.in. konsumenci sprawdzają stan konta, poszukują dodatkowych informacji i opinii na temat produktów, konsultują potencjalny zakup, ale też szukają możliwości rabatowych, a 14 proc. wręcz takich rabatów oczekuje.

Nie zawsze zamierzamy kupować

32 proc. internautów wchodzi na strony sklepów bez zamiaru zakupów, aby poszukać promocji, sprawdzić nowości, czy porównać ceny z konkurencją. To nie są osoby, które w ogóle zamierzają dokończyć zakup i bardzo podobny odsetek ich nie kończy – 31 proc.

Chcemy kupować na naszych warunkach

Nawet, jeśli konsumenci mają zamiar dokończyć zakupy, jest wiele okoliczności, które mogą im w tym przeszkodzić i spowodować porzucenie koszyka. Najważniejsze z nich, to brak określonej metody płatności, której używają kupujący, a także nieatrakcyjne warunki dostaw i zwrotów. Oczekiwane metody płatności, to przede wszystkim szybkie przelewy i BLIK, oczekiwany czas dostawy - maksymalnie 4 dni, a warunki zwrotu – bezpłatny.

Żadna branża nie jest bezpieczna

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 4

  • 3
    BARDZO PRZYDATNY
  • 1
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony