REKLAMAMarket Roku 2018  - baner główny
Dynamiczny rozwój technologii cyfrowych zmieni oblicze handlu

Dynamiczny rozwój technologii cyfrowych zmieni oblicze handlu (fot. Pixabay/CC0)

Sytuacja gospodarcza w Europie jest coraz lepsza, a wraz z nią poprawiają się perspektywy koniunktury w sektorze handlu i usług. Jednak zdaniem ekspertów banku DNB Bank Polska S.A. dynamiczny rozwój handlu online i technologii cyfrowych wprowadzi do branży liczne zmiany. Najwięcej zyskają ci, którzy ekspansję online połączą z budową silnej społeczności klientów skupionych wokół ich marki.

REKLAMAEC Alkohole - belka w artykułach - DRINCO II

W pierwszym półroczu 2017 roku wzrost polskiego PKB przekroczył 4,0 proc. i był to jeden z najlepszych wskaźników w krajach UE. Pozytywne trendy wzmacniają także nakłady inwestycyjne polskich firm, które po pięciu spadkowych kwartałach wyszły na plus. Stabilna sytuacja gospodarcza powinna utrzymać się także w najbliższych latach. Zgodnie z prognozami agencji ratingowej Standard&Poor’s, do końca 2020 roku polskie PKB powinno rosnąć średnio o 3,0 proc. rocznie, a stopa bezrobocia obniży się do rekordowo niskiego poziomu 5,9-6,0 proc.

Eksperci DNB zwracają uwagę, że korzystna koniunktura gospodarcza przyspiesza cyfryzację handlu detalicznego. Pod koniec obecnej dekady wartość europejskiego rynku e-commerce przekroczy 500 mld euro. Jednocześnie, wraz z rozwojem handlu elektronicznego, stopniowo zaczynają tracić na znaczeniu tradycyjne punkty sprzedaży wielkopowierzchniowej. Np. w Korei Płd. ich udział w rynku zmniejszył się w ubiegłym roku aż o 7 proc. W nieco lepszej sytuacji znajdują się natomiast sklepy dyskontowe. Jednak i one mogą wkrótce znaleźć się pod presją, jeśli w porę nie dostosują się do zmieniających trendów i oczekiwań klientów.

Mnogość rozwiązań cyfrowych przyspiesza zmiany w handlu. Sektor handlu mierzy się z wprowadzeniem takich rozwiązań jak internet rzeczy (IoT), rozszerzona czy wirtualna rzeczywistość (AR, VR). Na kształt branży wpływa również gwałtownie rosnąca popularność rozwiązań mobilnych i aplikacji społecznościowych, ponieważ konsumenci wykorzystują je w coraz większym stopniu planując i robiąc zakupy.

Jak wskazują szacunki KPMG, do 2020 roku liczba polskich gospodarstw domowych posiadających urządzenie mobilne z dostępem do internetu przekroczy 11 mln (obecnie jest to ok. 8 mln). Jednocześnie w bardzo szybkim tempie rośnie liczba użytkowników serwisów społecznościowych. Z najpopularniejszego z nich – Facebooka – pod koniec 2016 roku korzystało już ponad 15 mln Polaków, co oznacza ponad 12-procentowy wzrost w ciągu roku.

Mimo zachodzących zmian, struktura rynku handlu i usług powinna pozostać stabilna. Dominującą pozycję w przychodach zachowają hiper- i supermarkety. Do końca dekady ich łączny udział w rynku utrzyma się na poziomie ponad 50 proc. Dużym zainteresowaniem klientów cieszyć się będą dyskonty oraz niewielkie sklepy spożywcze. Na znaczeniu będą stopniowo zyskiwać sklepy convenience.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 2

  • 2
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony
"