REKLAMAMLEKOVITA - Wypasione 2020 - Baner Główny (01-10.06.2020)
być wartością? Czy można na niej budować przewagę konkurencyjną? Takie pytania zadają sobie producenci kawy i herbaty. Zwłaszcza przed zbliżającymi się świętami.
REKLAMANutrend - MAGNESLIFE LIQUID - belka w artykułach (03-08.06.2020)
Konsumenci herbaty wykazują wysoką lojalność wobec marki, co przekłada się na fakt, że są mniej podatni na obniżki cen

Konsumenci herbaty wykazują wysoką lojalność wobec marki, co przekłada się na fakt, że są mniej podatni na obniżki cen

Choć narzucana przez dyskonty presja na obniżanie cen jest coraz silniejsza, nie wszystkie firmy jej ulegają. Gourmet Foods zaproponował ostatnio standy, woblery, listwy przypółkowe i ulotki, na których informuje, dlaczego warto kupić herbatę Dilmah oraz co ją wyróżnia. – Po pierwsze dysponujemy produktem premium o relatywnie wysokiej wartości własnej, którego cena nie jest wynikiem jedynie decyzji biznesowych, a przede wszystkim pochodną kosztownej jakości. Po drugie jesteśmy przekonani, że sprzedawcy rozumieją, iż istotą nowoczesnego handlu jest zróżnicowanie oferty. Grunt to takie jej zaprezentowanie, aby kupujący sięgając po tzw. markę ekonomiczną, wiedział, że kupuje tanio, natomiast, wrzucając do koszyka herbatę droższą, miał pewność, że płaci za to, co jakościowe – mówi Tomasz Witomski, prezes Gourmet Foods.

Wierność idei kosztuje

Koniunktura na światowym rynku herbaty sprzyja producentom marek z górnej półki, ponieważ popyt na herbatę cejlońską stale rośnie. Jednak rosną także ceny. – W 2013 roku, w porównaniu do roku 2012, ceny herbaty cejlońskiej wzrosły o ponad 10 proc. Dla marek takich jak Dilmah jest to wyzwanie, bowiem ceny herbaty z Kenii, Indonezji czy Assamu w Indiach – które znajdujemy w blendach większości marek obecnych na rynku – spadły, w związku z czym one nie tylko nie odczuwają presji cenowej, ale nawet powinny ceny obniżać – tłumaczy Tomasz Witomski. Zapowiada, że właściciele marki Dilmah nie pójdą na żadne kompromisy – herbata będzie trzymać wysoką jakość.
Witomski radzi, by w pierwszej części roku na półkach nie zabrakło herbat Dilmah czarnych premium: Ceylon Gold i Earl Grey w nowej szacie graficznej. Poleca także herbaty czarne aromatyzowane, np. Dilmah Honey & Ginger, Dilmah Orange & Ginger, Dilmah Raspberry, Dilmah Cinnamon, Dilmah Apple & Cinnamon with Vanilla.

Rabaty, nowości

Do wzrostu cen przyczyniają się rosnące wymagania jakościowe stawiane surowcom, zwłaszcza w Unii Europejskiej. – Przez pewien czas producenci będą amortyzować wzrosty cen surowców, zmniejszając własne marże lub obniżając koszty pozostałych składników produkcji, renegocjując kontrakty na dostawy materiałów opakowaniowych, usług transportowych czy energii. Jednak w pewnym momencie wielu będzie musiało zrównoważyć koszt surowców, np. podnosząc ceny lub zmniejszając gramatury – mówi Anna Pobidyńska, dyrektor ds. rozwoju kategorii i produktów Cenos i Posti. Jej zdaniem strategia agresywnej polityki cenowej stosowana przez sieci handlowe wynika głównie z konkurencji między operatorami. – Konsumenci herbaty wykazują dużą lojalność wobec marek, a przez to są mniej podatni na obniżki cen. Posti proponuje alternatywne rozwiązania, np. wielopaki czy produkty z wartością dodaną. Wielotorowo wspieramy rynek detaliczny, z jednej strony proponujemy dopasowaną ofertę, czyli optymalną gramaturę opakowań, najpopularniejsze smaki, z drugiej strony wsparcie sprzedażowe – rabaty, pakiety zakupowe czy programy lojalnościowe. Równie ważne jest zarządzanie kategorią – odpowiedni układ i wyeksponowanie produktów zwiększa obroty i sklepu, i producenta – przekonuje Anna Pobidyńska.
Portfolio herbat czarnych Posti wzbogaciło się o innowacyjną herbatę czarną ekspresową Rodzinka z logo popularnego serialu „Rodzinka.pl”. Producent poleca też nową linię herbat Zielonych Bez Goryczki oraz herbaty Prosto z Ogrodu w wygodnych opakowaniach typu doypack. W związku z nadchodzącą wiosną Posti liczy na zwiększone zainteresowanie konsumentek herbatami o właściwościach odchudzających i oczyszczających organizm, jak czerwone herbaty Pu­‑erh, herbaty zielone oraz Fitea Odchudzanie.

Idzie wiosna, czas na zmiany

Zdaniem Łukasza Woźniaka z Unilever Polska na popularności zyskują herbaty z segmentu specialty: Ceylon i English Breakfast. – Zadbanie o ciekawy asortyment, wyjście poza utarty schemat powinno zaskarbić lojalność klientów, którzy są coraz bardziej świadomi i poszukują nowych smaków. Dobrą i sprawdzoną metodą wsparcia sprzedaży jest oferowanie produktów z wartością dodaną, takich jak np. 100 torebek herbaty + 20 proc. gratis – mówi Łukasz Woźniak. – W pierwszych miesiącach roku polecamy przede wszystkim nowości, czyli Lipton Royal Ceylon oraz Lipton English Breakfast. Lipton Royal Ceylon to wyselekcjonowana mieszanka herbat z Cejlonu o bogatym i harmonijnym smaku. English Breakfast powstaje z mieszanki wyśmienitych czarnych herbat pochodzących z Kenii, Jawy, Sumatry, Cejlonu oraz najlepszych afrykańskich plantacji. Jej smak jest mocny i aromatyczny – opisuje Łukasz Woźniak.
W okresie Wielkanocy praktycznie wszystkie segmenty herbaty odnotowują wzrost sprzedaży, jednak nie tak spektakularny, jak w okresie bożonarodzeniowym. – Z racji zbliżającej się wiosny konsumenci szukają herbat prozdrowotnych, np. z serii herbat zielonych czy czerwonych Teekanne. Nadal popularnością cieszą się herbaty czarne i owocowe, ale w tym okresie obserwujemy wyraźny spadek ich konsumpcji – mówi Maciej Rymski, national sales manager Teekanne. Portfolio marki niedawno poszerzyło się o kilka nowości. – Najciekawsza jest kompozycja zielonej herbaty o listkach zwiniętych na kształt igieł – Teekanne World Special Teas Sencha Royal oraz mieszanka herbatek owocowych Teekanne World of Fruits Orange & Ginger. Amatorów czarnej aromatyzowanej herbaty zainteresuje mieszanka z czarną porzeczką, czyli Teekanne Black Tea Black Currant oraz  Teekanne Black Lemon z wit. C. Z kolei zwolenników tradycyjnej herbaty zielonej może zaskoczyć jej smak, wzbogacony imbirem i cytryną w Teekanne Green Tea Ginger Lemon. Przygotowaliśmy niespodziankę w postaci funkcjonalnej torby na zakupy, dołączonej do wybranych herbat czarnych i zielonych – dodaje Maciej Rymski.

Kawa nie zostaje w tyle

W okresie przedświątecznym rośnie także sprzedaż kawy. – Szczególnym zainteresowaniem cieszą się wtedy kawy z segmentu premium, takie jak ekskluzywne Nescafé Gold, Nescafé Gold Crema, Nescafé Gold Intense i Nescafé Espresso. Konsumenci większą wagę przywiązują w tym czasie do wysokiej jakości kawy niż do jej ceny – mówi Katarzyna Kołodziej, marketing manager marki Nescafé. I przytacza kilka rad dla detalistów: – W okresie przedświątecznym detaliści powinni pamiętać przede wszystkim o odpowiednim zatowarowaniu sklepu, ponieważ brak produktów oznacza utraconą sprzedaż oraz niezadowolenie klientów. Konsumenci są bardzo lojalni wobec ulubionych marek kawy, więc jeśli nie znajdą ich na półce, zrezygnują z zakupów w danym sklepie. Ponadto należy zapewnić więcej miejsca na półce dla kaw premium: Nescafé Gold, Nescafé Gold Crema, Nescafé Gold Intense i Nescafé Espresso – dodaje Katarzyna Kołodziej.
Szeroko wsparcie marketingowe otrzyma marka Jacobs Cronüng z portfolio Mondelez Polska. Jak informuje nas Agnieszka Kępińska­‑Sadowska, kierownik ds. kontaktów zewnętrznych i komunikacji w tej firmie, producent przygotował świąteczne materiały POS, a na dodatkowych ekspozycjach pojawią się: kawa mielona Jacobs Kronüng, kawa pełnoziarnista rozpuszczalna Jacobs Kronüng Millicano, kawy rozpuszczalne Jacobs Kronüng, Jacobs Cronat Gold oraz Jacobs Crema Gold. 

(HUW/ATE)

Wiadomości Handlowe, Nr 2 (132) Luty 2013

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony