REKLAMAATLANTA POLAND - BAKAL - ŚWIĘTA - BANER GŁÓWNY (GRUDZIEŃ 2019)
 

20 listopada 2019, 12:04

(Pixabay.com)

Polacy wydają na święta co roku coraz więcej pieniędzy, a w tym roku polskie rodziny będą dysponowały jeszcze większym budżetem niż przed rokiem. Z najnowszego badania firmy doradczej Deloitte wynika, że w 2019 roku będzie to kwota 1521 zł.

REKLAMAStoisko mięsne - belka w artykuła (14.11.-31.12.2019)

Wydatki świąteczne Polaków plasują się nadal poniżej średniej dla wszystkich badanych krajów, bo ta wynosi 1988 zł, jednak nasi konsumenci zamierzają wydać o 5 proc. więcej niż rok temu, a średni deklarowany wzrost wydatków w 2019 roku dla wszystkich państw wynosi 3,3 proc. Polskie rodziny deklarują, że wydadzą na jedzenie o niemal 8 proc. więcej niż w ubiegłym roku. Taki wynik może być spowodowany podwyżkami cen żywności. Planowana kwota wydatków na żywność wynosi 524 zł, w 2018 r. było to 487 zł.

Gdzie kupują Europejczycy? - Zakupy świąteczne 2019 r. - raport Deloitte

Przedświąteczny szturm na sklepy rozpocznie się już na początku grudnia. Największą część wydatków pochłoną prezenty, ale niewiele mniej będzie kosztowała żywność. Z ankiet wynika, że tylko jedna piąta respondentów zapowiada, że zostawi zakupy na ostatnią chwilę. Tym 20 proc. klientów pozostaną do wyboru już tylko najbliższe sklepy stacjonarne. Reszta ankietowanych chce zrobić zakupy wcześniej. 

Największa grupa, bo 38 proc. respondentów wybierze się po prezenty między 1 a 15 grudnia. – Choć grudzień nadal jest ulubionym miesiącem na świąteczne zakupy, duża część Polaków planuje zrobić zakupy wcześniej. Wydaje się to logicznie powiązane z tym, że rośnie pula zakupów świątecznych online, które dowożą kurierzy – mówi Agnieszka Szapiel, menadżer w dziale konsultingu Deloitte. Jedna czwarta Polaków kupuje prezenty w listopadzie, ale w kalendarzu zakupowym pojawia się nowe wydarzenie – Black Friday – które z roku na rok zyskuje na popularności. Ostatni piątek listopada i następujący po nim Cyber Monday nie są jednak główną okazją do zakupów świątecznych. – Może to wynikać z faktu, że kluczowym kryterium wyboru prezentu nie jest promocyjna cena – podkreśla Agnieszka Szapiel.

– W Polsce przede wszystkim wzrosną wydatki na żywność. Nasi badani oceniają, że na jedzenie wydadzą więcej o 7,8 proc. w stosunku do zeszłego roku. Z kolei wydatki na prezenty wzrosną o 6,5 proc. – mówi Michał Pieprzny, partner, lider zespołu ds. sektora dóbr konsumenckich w Deloitte. Do większych wydatków skłaniają Polaków przede wszystkim akcje promocyjne (44 proc.) i fakt, że dysponują większymi środkami niż rok wcześniej (28 proc.). Jan Kisielewski, dyrektor w dziale strategii marki Deloitte podkreśla, że Polacy coraz lepiej oceniają swoje możliwości finansowe. – Aż 73 proc. badanych deklaruje, że ich sytuacja finansowa poprawiła się lub jest na tym samym poziomie, co w ubiegłym roku. Patrząc w przyszłość widzimy jednak wyraźnie, że odsetek osób myślących optymistycznie o polskiej gospodarce spada o 16 punktów procentowych – mówi Jan Kisielewski.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony