REKLAMAPRIM - KABANOS - BANER GŁÓWNY - (05.07 - 31.08.2019)
Plastikowe nakrętki na butelki

Plastikowe nakrętki na butelki (fot. fot. Pixabay CC0)

Dyrektywa Unii Europejskiej o zakazie sprzedaży plastikowych produktów jednorazowego użytku wymusi na firmach z rynku spożywczego zmianę stosowanych materiałów. Może to spowodować zwiększone inwestycje w branży opakowaniowej – uważa Wojciech Kochański, menedżer DNB Bank Polska, ekspert rynku wytwórczego i spożywczego.

REKLAMAROS-SWEET - Pestki dyni - Belka w artykule (26.08.-01.09.2019)

Unia Europejska przyjęła dyrektywę, zgodnie z którą od 2021 roku w życie wchodzi zakaz sprzedaży plastikowych produktów jednorazowego użytku. Zakazem będą objęte jednorazowe sztućce, słomki, talerze, patyczki do uszu czy styropianowe kubki. Powodem wprowadzenia takiego przepisu są badania Komisji Europejskiej, które podają, że 8 na 10 wyłowionych z morza śmieci to plastik, z czego 70 proc. to produkty, które zostaną objęte nowymi restrykcjami. Dodatkowo do 2029 roku państwa członkowskie Unii Europejskiej będą musiały osiągnąć 90-procentowy poziom recyklingu plastikowych butelek.

– To z pewnością krok w dobrą stronę jeśli chodzi o ochronę środowiska naturalnego - obniży emisję CO2 i ograniczy sytuacje, w których plastikowe odpady znajdujemy w organizmach zwierząt. Ale co to oznacza dla polskich przedsiębiorstw i branży wytwórczej w ogóle? – zastanawia się Wojciech Kochański i prognozuje:

– Na pewno duże sieci handlowe czy restauracje będą zmuszone do tego, żeby oferować swoim klientom alternatywę dla plastikowych jednorazówek. To z kolei zdopinguje producentów do poszukiwania nowych rozwiązań i materiałów. W konsekwencji przedsiębiorstwa będą się mierzyły z koniecznością modernizacji lub zakupu linii produkcyjnych, które umożliwią im np. produkowanie słomek z biodegradowalnych materiałów. Można się więc spodziewać, że wprowadzenie nowych przepisów przełoży się w najbliższych latach na zwiększony apetyt na finansowanie inwestycyjne chociażby dla przedsiębiorstw z branży opakowaniowej.

Ekspert DNB Bank Polska zwraca uwagę, że trend wypierania jednorazówek widać już w działaniach niektórych firm – Adidas chce w ciągu 5 lat wykorzystywać w produkcji wyłącznie plastik pochodzący z recyklingu, Starbucks w ciągu roku chce się pozbyć plastikowych słomek ze swoich kawiarni na całym świecie. Podobne założenie znajduje się w strategii skandynawskiej ICA Gruppen.

– Podstawowym pytaniem, jakie się rodzi, to czy Unia Europejska stworzy jakiś system dotacji dla firm, które w związku z nowymi przepisami będą zmuszone do zrewolucjonizowania swojego biznesu? W szczególności myślę tutaj o mniejszych producentach, których nie stać w tym momencie na przestawienie produkcji na nowe tory – podsumowuje menedżer.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony