REKLAMAROS-SWEET - Baner Główny (23.04. - 05.05.2019)

(materiały własne)

Zgodnie z opublikowanymi dzisiaj danymi GUS sprzedaż detaliczna w przedsiębiorstwach zatrudniających powyżej 9 osób zwiększyła się w lutym w cenach bieżących o 6,5 proc. r/r wobec wzrostu o 6,6 proc. w styczniu, co było powyżej konsensusu rynkowego (6,3 proc.). Dynamika sprzedaży liczonej w cenach stałych obniżyła się w lutym do 5,6 proc. r/r wobec 6,1 proc. w styczniu.

REKLAMAKongres Rynku FMCG - Belka w artykułach (kwiecień 2019)

Jak wskazują analitycy Credit Agricole Bank Polska (CEAB) głównym czynnikiem oddziałującym w kierunku spowolnienia tempa wzrostu sprzedaży detalicznej była niższa dynamika sprzedaży w kategorii "żywność, napoje i wyroby tytoniowe” (1,6 proc. r/r w lutym wobec 5,2 proc. w styczniu).

- Jednocześnie mieliśmy do czynienia z przyspieszeniem wzrostu w kategorii "sprzedaż detaliczna w niewyspecjalizowanych sklepach”, która obejmuje m.in. hiper- i supermarkety oraz dyskonty (do 13,5 proc. r/r w lutym z 5,5 proc.). Podobna skala zmian dynamik w tych kategoriach (mierzona wpływem na sprzedaż detaliczną ogółem) i przeciwstawny ich kierunek mogą sugerować, że w lutym konsumenci w większym stopniu realizowali zakupy spożywcze w hipermarketach zamiast w wyspecjalizowanych sklepach. Trudno na razie stwierdzić, czy takie zjawisko miało charakter obserwacji nietypowej, czy jest początkiem nowej tendencji – wskazuje Krystian Jaworski, starszy ekonomista CABP.

Do spowolnienia wzrostu sprzedaży przyczyniły się również efekty statystyczne – efekty wysokiej bazy (w przypadku kategorii "paliwa”) oraz niekorzystna różnica w liczbie dni roboczych. Co do zasady, w poszczególnych kategoriach (poza paliwami) utrzymywało się zbliżone tempo wzrostu, jak przed miesiącem.

Przeciętna dynamika realnej sprzedaży detalicznej w okresie styczeń-luty (5,9 proc. r/r) obniżyła się wobec swojej średniej wartości w IV kw. (6,2 proc.). - Niemniej jednak inne dane wskazują na silny popyt konsumpcyjny w I kw. Opublikowane w tym tygodniu dane GUS zasygnalizowały wyraźną poprawę nastrojów gospodarstw domowych. Bieżący wskaźnik koniunktury konsumenckiej osiągnął w marcu najwyższy poziom w historii, a wyprzedzający wskaźnik – drugą najwyższą wartość w historii. Ponadto, dane o rynku pracy wskazały w lutym na utrzymujący się relatywnie wysoki wzrost zatrudnienia oraz przyspieszenie wzrostu wynagrodzeń w sektorze przedsiębiorstw. Zarysowane powyżej czynniki stanowią wsparcie dla naszej prognozy dynamiki konsumpcji w I kw. (4,6 proc. r/r wobec 4,3 proc. w IV kw.). Wsparciem dla wzrostu konsumpcji w kolejnych kwartałach (w szczególności w II kw.) będzie również uruchomienie pakietu fiskalnego – komentuje Krystian Jaworski.

Według danych GUS dynamika produkcji budowlano-montażowej zwiększyła się w lutym do 15,1 proc. r/r wobec 3,2 proc. w styczniu, co było znacząco powyżej oczekiwań rynku (6,0 proc.) i naszej prognozy (4,5 proc.). Po oczyszczeniu z wpływu czynników sezonowych produkcja budowlano-montażowa zwiększyła się w lutym o 7,0 proc. m/m.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 1

  • 1
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony