REKLAMAHELIO - Baner Główny - MASY (11-17.11.2019)
Amazon odpowiada za ponad 30 proc. łącznej sprzedaży online w Wielkiej Brytanii

Amazon odpowiada za ponad 30 proc. łącznej sprzedaży online w Wielkiej Brytanii (fot. Konrad Kaszuba)

Wielka Brytania to największy w Europie i trzeci na świecie rynek detaliczny w kanale e-commerce. Już w 2019 r. sprzedaż w tym kanale osiągnie 21 proc. udziału łącznej sprzedaży detalicznej handlu zorganizowanego. Brytyjczycy wyznaczają trendy – warto przyglądać się gwałtownej transformacji, jaka ma miejsce w tamtejszym detalu. Raport firmy Edge by Ascential.

REKLAMA

97 proc. mieszkańców Wysp ma dostęp do Internetu – to 66 mln osób, największa po Niemczech europejska populacja online. Do 78,6 proc. mieszkańców kraju można bez trudu dotrzeć z treściami cyfrowymi, ponieważ codzienne korzystanie z sieci stało się normalnym zachowaniem w praktycznie wszystkich grupach wiekowych.

Penetracja e-commerce postępuje w takim otoczeniu błyskawicznie. W 2014 r. ten kanał wygenerował 13 proc. łącznych przychodów zorganizowanego detalu, a w 2019 r. będzie to 20,9 proc., co daje wartość ok. 101 mld USD. W 2024 r. sprzedaż online będzie stanowić już ok. już 25,5 proc. łącznej sprzedaży detalicznej. Prognozowane średnie roczne tempo wzrostu CAGR wyniesie w najbliższej pięciolatce 8,8 proc.

Tempo rozwoju kanału e-grocery także będzie imponujące – do 2024 r. sprzedaż żywności online będzie stanowić 11,3 proc. łącznej sprzedaży, podczas gdy obecnie jest to 8,9 proc.

Zdaniem analityków Edge, ten nieodwracalny trend, zmieniający nawyki zakupowe konsumentów, wymusi na detalistach energiczne działania na rzecz rozwoju strategii omnichannel, a detaliści z innych krajów europejskich powinni uważnie śledzić te procesy, by dobrze przygotować się do cyfrowej transformacji na własnych rynkach.

Brytyjski handel detaliczny online będzie stopniowo odbierał udziały rynkowe handlowi stacjonarnemu, czemu sprzyjać będzie działanie czołowych graczy pure play (handlujących wyłącznie w sieci), którzy rozszerzają asortyment własny na kolejne kategorie, rozwijają platformy sprzedażowe marketplace dla firm trzecich. Także gracze omnichannel będą wzmacniać swoją obecność online.

Proces rozwoju e-commerce będą także wspierać innowacje w zakresie logistyki ostatniej mili, a także inne rozwiązania poprawiające rentowność e-handlu.

Sprzedaż online na Wyspach wciąż będzie bazować na modelu 1P (first party – sprzedaż wyłącznie produktów z własnej oferty), który stosują zarówno Amazon, jak i największe sieci detaliczne Sainsbury’s, Tesco, Walmart czy John Lewis. Model 1P w 2019 r. będzie odpowiadał za 69,4 proc. łącznej sprzedaży w kanale e-commerce. W ciągu pięciu lat niewiele się zmieni – według prognoz Edge udział ten w 2024 r. spadnie tylko nieznacznie, do 69,2 proc.

Pozostałe przychody kanału e-commerce osiągają firmy działające w modelu 3P (third party – platformy sprzedażowe, z których korzystają indywidualni detaliści) takie jak Amazon czy eBay. Rozwijają one swoje serwisy i udostępniają rynek dużej liczbie małych i średnich podmiotów.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 1

  • 1
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
REKLAMA
do góry strony