REKLAMAMLEKOVITA - Baner Główny - WIELKANOC (kwiecień 2019)
Pracownik tymczasowy w Biedronce

Pracownik tymczasowy w Biedronce (fot. wiadomoscihandlowe.pl)

W weekendy ruch jak przed świętami, za to od poniedziałku do piątku – żywego ducha. A załodze trzeba płacić za cały miesiąc. Chyba że są to pracownicy tymczasowi.

REKLAMAKongres Rynku FMCG - Belka w artykułach (kwiecień 2019)

Przyjęło się, że pracowników tymczasowych zatrudniają wyłącznie duże sieci, ale to nieprawda – można ich spotkać również w mniejszych placówkach, choć tam jest to rzadsza praktyka. Być może jednak wkrótce także w małych sklepach pojawi się więcej sił zrekrutowanych przez zewnętrzną firmę.

Przed świętami i w sobotę

Powodów zatrudniania pracowników zewnętrznych jest kilka, ale najważniejszy to obniżenie kosztów. Detalista, który decyduje się na załogę tymczasową, pozbywa się stałego kosztu, zamieniając go na koszt zmienny. A te – w przeciwieństwie do kosztów stałych – można dopasowywać stosownie do potrzeb. Z usług sprzedawcy zatrudnionego przez zewnętrzną firmę korzysta się więc wtedy, gdy jest on potrzebny np. przed świętami albo tylko w soboty czy w inne dni wzmożonego handlu.

Ponadto detalista (zwany w tej sytuacji pracodawcą użytkownikiem) nie musi wykonywać czynności, które towarzyszą zatrudnianiu etatowego pracownika, czyli dawać ogłoszeń, rekrutować, a później odprowadzać składki ZUS, rozliczać wynagrodzenia, podatki – to wszystko ma na głowie agencja pracy tymczasowej.

Zasada równego traktowania

Stawki dla pracowników z agencji pracy tymczasowej są podobne do tych, które pobierają etatowi ekspedienci. Często jest to najniższe krajowe wynagrodzenie (14,70 zł brutto za godzinę, 2250 zł brutto miesięcznie) albo trochę powyżej. Przepisy zabraniają, by pracownik tymczasowy zarabiał mniej niż osoba na tym samym lub podobnym stanowisku mająca etat. Nie może on być gorzej traktowany od etatowców. To znaczy, że właściciel sklepu musi dostarczyć pracownikowi tymczasowemu odzież i obuwie robocze, zapewnić napoje, przeprowadzać szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, ustalać okoliczności i przyczyny wypadku przy pracy, przeprowadzać ocenę ryzyka zawodowego itd. To dla detalisty bardzo istotne, ponieważ pracownikowi tymczasowemu, wobec którego pracodawca użytkownik naruszył zasadę równego traktowania przysługuje prawo dochodzenia od agencji pracy tymczasowej odszkodowania. Natomiast agencja ma prawo dochodzenia od pracodawcy użytkownika zwrotu równowartości odszkodowania, które zostało wypłacone pracownikowi.

Urlop i wypowiedzenie

Umowa o pracę zawarta między agencją pracy tymczasowej a pracownikiem tymczasowym powinna określać strony umowy i datę zawarcia umowy oraz wskazywać pracodawcę użytkownika i ustalony okres wykonywania na jego rzecz pracy, a także warunki zatrudnienia, w szczególności: wynagrodzenie, termin i sposób wypłaty tego wynagrodzenia przez agencję, rodzaj pracy, która ma być powierzona pracownikowi tymczasowemu, wymiar czasu i miejsce jej wykonywania. Trzeba tu zaznaczyć, że sklep może korzystać z pracy tej samej osoby łącznie przez 18 miesięcy w okresie obejmującym 36 kolejnych miesięcy

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 1

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 1
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony