REKLAMAJACOBS - ŚWIĘTA - Baner Główny (18.11 - 01.12.2019)

PRAWO I FINANSE

prawo i finanse w handlu

 

14 czerwca 2019, 13:37

(fot. pixabay.com)

W świetle dzisiejszego komunikatu GUS znajdujemy się blisko celu inflacyjnego RPP 2,5 proc. Jest to jednoznaczny sygnał, że nie ma potrzeby korygować poziomu stóp procentowych na najbliższym posiedzeniu RPP. Dokładnie z naszymi przewidywaniami, najsilniejszy wpływ na zmiany inflacji miał wzrost cen warzyw, mięsa oraz paliw – komentuje Sonia Buchholtz, ekspertka ekonomiczna Konfederacji Lewiatan.

REKLAMAPurella - SuperHerbs - Belka w artykułach (15-30.11.2019)

Największa kategoria w koszyku - żywność i napoje bezalkoholowe - odnotowała dynamikę 5 proc. r/r i 1,4 proc. m/m. Wyraźne wzrosty cen stały się udziałem pieczywa (9,8 proc. r/r, 0,3 proc. m/m) oraz mąki (odpowiednio 9 proc. r/r i 1,5 proc. m/m). Należy oczekiwać, że te produkty będą dalej drożeć.

Sprawdziły się nasze prognozy sygnalizujące wzrost cen mięs (6,2 proc. r/r, 1,9 proc. m/m), za które odpowiada przede wszystkim wieprzowina (12,1 proc. r/r i 4,1 proc. m/m), a w ślad za nią wędliny (5,0 proc. r/r i 1,7 proc. m/m). W perspektywie miesiąca silny wzrost cen dotknął ryby (1,7 proc. m/m), które prawdopodobnie należy przypisywać po części skutkom przeławiania, po części - rosnącemu popytowi krzyżowemu (zdrowsza alternatywa wieprzowiny). Na tym tle relatywnie stabilne pozostały produkty mleczne (0,2 proc. r/r, 0,5 proc. m/m) - chociaż już niekoniecznie jaja (1,4 proc. m/m).

Wzbudzające sensację doniesienia prasowe o wzroście cen warzyw i owoców tylko częściowo znalazły odzwierciedlenie w danych GUS. Wzrost cen warzyw jest w istocie bardzo widoczny (22,6 proc. r/r i 4,2 proc. m/m), ale już niekoniecznie w przypadku owoców (spadek o 8 proc. r/r i wzrost 1,8 m/m). Innymi słowy, konsumenci najprawdopodobniej przeceniają rolę tych dóbr w koszyku GUS. Dość naturalną konsekwencją są wyższe ceny soków owocowych i warzywnych (1,1 proc.r/r oraz 2 m/m), co jednak powinno mieć miejsce z większym opóźnieniem.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 1

  • 1
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
REKLAMA
do góry strony