REKLAMAMLEKOVITA - Baner główny - WPC (sierpień-wrzesień 2018)

(fot. Pixabay CC0)

Europejska Organizacja Konsumencka (BEUC) opublikowała dzisiaj raport ujawniający wiele sztuczek, za pomocą których producenci żywności wprowadzają w błąd konsumentów w całej Europie. Raport „Food labels: tricks of the trade” (Etykiety na żywności: sztuczki branży) pokazuje trzy sposoby, które mają „lukrować” rzeczywistą jakość żywności i napojów.

REKLAMARTA - Belka w artykułach - wrzesień 2018

Trzy najczęściej stosowane sztuczki to oznaczanie żywności produkowanej metodami przemysłowymi jako „tradycyjna” lub „rzemieślnicza”; pokazywanie zdjęć owoców na napojach i nabiale, które zawierają śladowe ilości owoców lub w ogóle są ich pozbawione; etykietowanie pieczywa, ciastek czy makaronów z niską zawartością błonnika jako „pełnoziarniste”.

Te trzy grupy oszustw mogą stanowić tylko wierzchołek góry lodowej. Zrzeszone w BEUC organizacje konsumenckie z 10 krajów Unii ujawniły wiele takich nieuczciwych praktyk.

Problem z wprowadzającymi w błąd etykietami wynika z faktu, że w ramach UE brakuje zasad definiujących sytuacje, w których użycie podobnych określeń jest usprawiedliwione. W związku z tym BEUC przesłała do instytucji unijnych rekomendacje, które pozwolą wyeliminować takie nadużycia.

„To wstrząsające, że napój „ananasowo-kokosowy” może zawierać mniej niż jedną trzecią soku z tych owoców. Albo że bułka tarta z oznaczeniem „taka, jaką robi babcia” zawiera przemysłowe dodatki. A jednak tego rodzaju wprowadzające w błąd treści nasze organizacje członkowskie ciągle znajdują we wszystkich zakątkach Europy.” – czytamy w raporcie BEUC.

„Badania w Niemczech i Holandii ujawniły, że ponad 80 proc. konsumentów nie ufa treściom zamieszczonym na etykietach, a nasz raport pokazuje, że mają do tego powody. Nacisk ze strony organizacji konsumenckich spowodował, że niektórzy producenci stali się nieco uczciwsi. Jednak instytucje unijne oraz państwa członkowskie także muszą zacząć działać w tej kwestii.

Prawo unijne jasno stwierdza, że etykiety i opakowania żywności nie powinny wprowadzać konsumentów w błąd. Jednak producenci korzystają z luk i niejasności w przepisach, aby prezentować swoje produkty jako lepsze jakościowo, niż są w rzeczywistości. Instytucje unijne powinny pilnie podjąć kroki, które zakończą te oszukańcze praktyki, a państwa członkowskie powinny dopilnować, by producenci żywności stosowali się do zasad.” – podsumowują autorzy raportu.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 4

  • 3
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 1
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony