REKLAMAPRIM - KABANOS - BANER GŁÓWNY - (05.07 - 31.08.2019)
Hurtownia sieci Eurocash

Hurtownia sieci Eurocash (fot. materiały prasowe)

Od 20 maja we wszystkich krajach Unii Europejskich obowiązuje dyrektywa Track & Trace (T&T) dot. monitorowania i śledzenia ruchu wyrobów tytoniowych. Mimo, że detaliści na rejestrację mieli tylko 10 dni, to jak zapewnia firma Eurocash, udało się zarejestrować wszystkim chętnym.

REKLAMAKAiN - belka w artykułach (sierpień-wrzesień 2019)

Dyrektywa dotyczy zarówno producentów, dystrybutorów, jak i sklepów detalicznych, czyli wszystkich podmiotów zaangażowanych w sprzedaż papierosów. Proces wdrożenia T&T w Eurocash Serwis, największego dystrybutora wyrobów tytoniowych w Polsce, zakładał wdrożenie szeregu nowych rozwiązań w obszarze IT i logistyki. Jednak największym wyzwaniem było prawidłowe wdrożenie dyrektywy u niezależnych przedsiębiorców (właścicieli sklepów detalicznych), którzy bez uzyskania identyfikatorów EOID i FID, po 20 maja nie mogliby sprzedawać papierosów w swoich sklepach. Eurocash Serwis i jego klienci poradzili sobie z tym wyzwaniem.

Dyrektywa zakłada, że produkty tytoniowe, a w pierwszej kolejności papierosy i tytonie, mają podlegać pełnej kontroli opartej na śledzeniu wyrobów tytoniowych od momentu, gdy opuszczają lokalizację producenta aż do pierwszego punktu detalicznego. Celem dyrektywy jest ograniczenie szarej strefy sprzedaży papierosów w całej UE.

Dyrektywa dotyczy zarówno producentów wyrobów tytoniowych jak i dystrybutorów hurtowych, a także punktów detalicznych do których te produkty trafiają. Rolą producentów jest odpowiednie oznaczanie paczek kodami i raportowanie, które paczki sprzedali któremu dystrybutorowi. Kolejny podmiot - dystrybutor (a więc w tym wypadku również Eurocash Serwis) ma za zadanie zarejestrowanie centrali firmy i wszystkich punktów sprzedaży papierosów w systemie T&T. Oprócz tego obowiązkiem dystrybutora jest raportowanie, które papierosy zostały przyjęte od producenta, gdzie się one aktualnie znajdują oraz które produkty zostały sprzedane do danego punktu sprzedaży detalicznej. Dodatkowo, dystrybutorzy monitorują szczegółowo sam transport wyrobów tytoniowych. Każdy wyjazd samochodu z papierosami musi być raportowany. Konieczne jest również podawanie nr rejestracyjnych aut, którym dane papierosy jadą. Na końcu tego łańcucha znajduje się sklep detaliczny, który, by móc sprzedawać wyroby tytoniowe musi posiadać dwa różne identyfikatory: 1. EOID (jeden identyfikator przypisany do NIP) oraz 2. FID (identyfikator dla każdej prowadzonej przez właściciela sklepu placówki). Na poziomie sklepu nie ma już raportowania sprzedaży papierosów ani skanowania produktów.

– Dostarczamy towary do ponad 30 000 klientów prowadzących niezależne sklepy – mówi Dariusz Stolarczyk, Dyrektor Generalny Eurocash Serwis. Dla całej naszej jednostki biznesowej wprowadzenie rozwiązań umożliwiających wdrożenie dyrektywy track&trace było bardzo dużym wyzwaniem. Wiedzieliśmy, że musimy się do tego odpowiednio przygotować, żeby na końcu tego procesu móc szybko i skutecznie wesprzeć naszych klientów. Dla małych i średnich sklepów papierosy stanowią ok. 18 procent wartości ich sprzedaży, także w tym wypadku nie mogliśmy pozwolić sobie na jakiekolwiek opóźnienia. Po pierwszym dniu obowiązywania dyrektywy w Polsce, mogę śmiało powiedzieć, że zdecydowana większość klientów Eurocash Serwis jest gotowa na track&trace – dodaje Stolarczyk.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 1

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 1
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (1)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~Arni 1 27 dni temu

    Mam nadzieję, że teraz w hurtowniach Eurocash nie będą sprzedawane wyroby tytoniowe pojedynczym klientom detalicznym z zewnątrz tak jak odbywało się to do tej pory niezgodnie zresztą z dyrektywą tytoniową ( nie mylić z detalistom).

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
REKLAMA
do góry strony