REKLAMAKongres Alkohole i Napoje 2018 - Baner Główny
Regał z produktami marki własnej premium Tesco Finest

Regał z produktami marki własnej premium Tesco Finest (fot. Konrad Kaszuba)

Europejczycy – a wśród nich Polacy – coraz chętniej kupują produkty marki własnej premium. Jak wynika z najnowszego badania Mintel Global New Products Database, w 2017 r. aż 57 proc. światowych nowości wśród produktów marki własnej, pozycjonowanych jako premium, pojawiło się w Europie.

REKLAMAFBK 2018 - belka w artykułach - (sierpień-wrzesień 2018)

Ameryka Północna odpowiada za 22 proc. premier takich nowości, a region Azji i Pacyfiku za 16 proc. W przypadku żywności i napojów, wśród wszystkich ubiegłorocznych nowych produktów marki własnej tylko 11 proc. opatrzonych było oznaczeniem „premium”, co pokazuje, jak ważną rolę pełni pozycjonowanie premium w Europie w porównaniu z innymi regionami.

– Marka własna weszła w nowy etap ewolucji, ponieważ współczesny konsument oczekuje, że te produkt będą co najmniej dorównywały, a nawet przewyższały jakością produkty brandowe. W tym kierunku postępują zmiany w postawach konsumenckich, którzy odchodzą od preferowania wyłącznie niskiej ceny i poszukują „jakości za rozsądną cenę”. To z kolei skłania detalistów do modfikacji oferty marki własnej w stronę premium – wyjaśnia Katya Witham, Senior Global Food and Drink Analyst w firmie Mintel.

Niemcy i Francuzi wydają się najbardziej preferować żywności i napoje marki własnej premium – odpowiednio 41 proc. i 37 proc. konsumentów kupiło takie produkty w ciągu ostatnich trzech miesięcy przed badaniem, które przeprowadzone zostało na początku 2018 r. Polacy są blisko tej czołówki z wynikiem 35 proc. Dla porównania, w tym samym okresie tylko 29 proc. Francuzów i 28 proc. Polaków kupowało tanie marki własne.

Cena przestała być jedynym powodem, dla którego konsumenci kupują marki własne, choć wciąż dla wielu konsumentów jest istotną przesłanką zakupu, dlatego blisko trzy czwarte badanych Europejczyków deklaruje, że porównują ceny produktów markowych i ich odpowiedników marki własnej. Robi tak 80 proc. Niemców, Włochów i Hiszpanów, 77 proc. Francuzów i 76 proc. Polaków.

Przytłaczająca większość Europejczyków zgadza się ponadto z tezą, że jakość produktów marki własnej poprawiła się w ciągu kilku ostatnich lat. Uważa tak 80 proc. Hiszpanów, 75 proc. Włochów, 73 proc. Niemców i 72 proc. Włochów.

Połowa Europejczyków – w tym 51 proc. Francuzów i Polaków oraz 50 proc. Niemców – zgadza się ponadto ze stwierdzeniem, że „mądrzy konsumenci kupują marki własne”.

– Private label to jeden z najważniejszych obszarów, w których detaliści mogą się wyróżnić i zaproponować ofertę przyciągającą uwagę klientów na coraz bardziej konkurencyjnym rynku. Handlowcy znajdują mnóstwo okazji do „premiumizacji” produktów marki własnej, dzięki czemu udaje im się zdyskontować fakt, że konsumenci mają coraz bardziej wyszukane preferencje i gusty. W ten sposób sieci kształtują też oczekiwania klientów wobec produktów markowych. W czasach, gdy świadoma konsumpcja staje się głównym trendem rynkowym, marki własne premium mogą być oferowane po wyższych cenach, jeśli są to produkty o cenionym pochodzeniu, zawierające tradycyjne składniki czy produkowane metodami rzemieślniczymi – podsumowuje Katya Witham z Mintela.

Mintel to światowa agencja badania rynku, funkcjonująca od 40 lat. Firma ma biura w Londynie, Chicago, Szanghaju, Belfaście, Düsseldorfie, Kuala Lumpur, Mumbaju, Monachium, Nowym Jorku, São Paulo, Seoulu, Singapurze, Sydney i Tokio.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony