REKLAMAJACOBS - NA ŚWIĘTA - Baner Główny (17-23.12.2018)
Na tegorocznych targach Euroshop wystawców z Polski było o ponad 30 proc. więcej niż podczas ostatniej edycji w 2011 roku. Największa i najważniejsza impreza w tej branży na świecie była rekordowa nie tylko dla Polaków.
REKLAMAPszczółka - Belka w artykułach - Chochliki (17-20.12.2018)
Duże stoisko JBG­‑2, producenta urządzeń chłodniczych, było oblegane przez tłumy gości

Duże stoisko JBG­‑2, producenta urządzeń chłodniczych, było oblegane przez tłumy gości

W Düsseldorfie zaprezentowało się ponad 2000 wystawców. Pierwszy raz w historii targi trwały 5 dni i odbywały się aż w 16 halach, na blisko 200 000 mkw. Przejście pomiędzy skrajnie oddalonymi od siebie halami zajmowało kilkanaście minut, a gości woziły specjalne busy.

Polacy umawiają się w Niemczech
– Wbrew pozorom tutaj w Niemczech łatwiej się spotkać z niektórymi polskimi kontrahentami niż w Polsce. To dlatego, że ludzie odpowiedzialni w sieciach handlowych za wyposażenie przez większość czasu pracują w terenie i trudno się z nimi umówić – tłumaczył Andrzej Mazurkiewicz z firmy A5Creation, specjalizującej się w kompleksowym wyposażaniu powierzchni sprzedaży. Podobnymi spostrzeżeniami dzieliła się większość naszych rozmówców, którzy z wyprzedzeniem umawiali się z polskimi kontrahentami na spotkanie podczas targów Euroshop. Ponadto, jak zauważył Grzegorz Buzała, dyrektor handlowy ABM, producenta sklepowych mebli, w Polsce nie ma dobrej imprezy targowej na europejskim poziomie, więc firmy znad Wisły wolą wystawiać się u sąsiadów. – Nasz udział na targach miał na celu pokazanie naszych urządzeń chłodniczych szerszemu gronu potencjalnych odbiorców, a przede wszystkim zaprezentowanie firmy na rynku niemieckim. Pomimo małej powierzchni wystawienniczej zainteresowanie jest duże – przyznaje Krzysztof Międlar z firmy Rapa, prezentującej się na targach w Düsseldorfie po raz pierwszy. Dopisali również goście, których przybyło ponad 100 000. W tym tłumie dochodziło do zaskakujących sytuacji. – Przypadkiem spotkaliśmy naszych kontrahentów ze Wschodu, z którymi od jakiegoś czasu nie utrzymywaliśmy kontaktów. Myśleliśmy, że się na nas obrazili, a oni myśleli to samo o nas. Wszystko przez źle przetłumaczonego maila, ale wyjaśniliśmy sprawę i znów będziemy współpracować – opowiadał Robert Szmidt, dyrektor handlowy ds. kluczowych klientów w firmie Posnet.

Nie brakowało nowinek
Do Düsseldorfu poleciało ponad 15 osób z Posnetu, bo, jak tłumaczył Szmidt, przedstawiciele każdego działu firmy znajdują tu coś dla siebie. Impreza została podzielona na cztery sektory tematyczne. EuroConcept poświęcony był wyposażeniu sklepów i magazynów, systemom chłodniczym oraz technologii oświetlenia. Do hal EuroSale szły osoby zainteresowane merchandisingiem, promocją sprzedaży, reklamą, systemami eksponowania towarów oraz materiałami POS. Bardzo dużą popularnością cieszyła się część EuroCIS, poświęcona technice komunikacyjnej, informatycznej oraz zabezpieczeniom. Tam m.in. odbywały się prezentacje i odczyty poświęcone możliwościom wdrażania nowinek technologicznych w handlu. – W dziedzinie nowych technologii zaczyna królować oprogramowanie, co doskonale widać w ofercie wystawców. „Kasiarzy” jest wyjątkowo mało, jak na tak dużą imprezę – mówił Szmidt. Kasiarzy, czyli producentów urządzeń fiskalnych, reprezentowała także inna polska firma – Elzab. – Naszym sprzętem interesowali się goście również z tak odległych regionów, jak Ameryka Południowa i Australia. Przeprowadziliśmy wiele rozmów, ale jako rokujące oceniam połowę z nich – opowiadała Gabriela Rydygier, export manager w Elzabie. Z oferty firmy największym zainteresowaniem cieszyły się m.in. kasy mobilne z wyświetlaczem dotykowym i „mówiące” w kilku językach, sprawdzarki cen, w Polsce działające m.in. w sieci Real, Carrefour i Rossmann.

Chińczycy szukają „inspiracji”
Targi Euroshop były miejscem nie tylko pozyskiwania klientów. – Jesteśmy tu również, by nawiązywać kontakt z dostawcami – mówiła Paulina Rozbicka z firmy Vivenge, produkującej i montującej reklamy, szyldy, banery oraz kasetony. Przedstawiciele spółki, współpracującej z największymi sieciami FMCG, w wolnych chwilach oglądali inne stoiska. – W sektorze oświetlenia widziałem rozwiązanie, które może być innowacją w naszej branży. Chodzi o lampy w nietypowych kształtach – opowiadał przedstawiciel Vivenge. Zapoznanie się z ofertą konkurencji to dla wszystkich wystawców nieodłączna część targów. Z reguły chodzi o trzymanie ręki na pulsie i szukanie pomysłów, ale nie tylko. – Na naszym stoisku pojawił się kiedyś zmęczony, zgarbiony Chińczyk, obciążony dwoma wielkimi, ciężkimi torbami. Jak się okazało, miał przywieźć foldery wszystkich producentów mebli sklepowych obecnych na targach – opowiadał Andrzej Mazurkiewicz. Robert Szmidt śmiał się, że Azjaci, którzy wszystko dokładnie oglądają i próbują obfotografować, by potem skopiować, to jedna z bolączek targów.

Wózki na Bliski Wschód
O innej mówiła Anna Boruszczak, dyrektor handlowy firmy Wireland: – Jesteśmy w lepszej lokalizacji, niż podczas ostatniej edycji Euroshopu, ale za to odwiedziło nas mniej klientów z Polski. W ogóle jest mniej gości z Rosji, a szkoda, bo to olbrzymi i bardzo chłonny rynek, gdzie każdy chciałby być. Liczymy więc, że coś wyjdzie z przeprowadzonych rozmów z zagranicznymi przedstawicielami sieci SPAR, Lidl i Carrefour. Reprezentantka Wirelandu, oferującego meble sklepowe, cieszyła się z rosnącej popularności regałów drucianych. – W ofercie mamy je od kilku lat, ale dopiero teraz zainteresowały się nimi duże sieci. Choć taki regał może być nawet o połowę droższy od blaszanego, nie trzeba go wymieniać po 3­‑4 latach, bo spokojnie wytrzyma 10 lat.
Z obecności na targach cieszył się również Piotr Kraśnicki, który odebrał dla włoskiej firmy Rabugino, producenta wózków, branżową nagrodę za wózek Rabtrolley 160 l MIDI. – W ogóle zainteresowanie przekroczyło nasze oczekiwania – przez pierwsze dwa dni otrzymaliśmy zamówienia na dostarczenie dużych ilości wózków, m.in. do Portugalii, Rosji i na Bliski Wschód – opowiadał Kraśnicki.
Także Wanzl zaprezentował nowe wózki – m.in. model Tango Recykling, którego kosz jest wykonany w ponad 50 proc. z materiałów z odzysku oraz model Design Trolley. – To wózek ze spłaszczonym koszem, który wyglądem i kształtem zupełnie różni się od innych modeli na rynku. Duże polskie sieci były bardzo zainteresowane tym innowacyjnym konceptem wzorniczym, pozwalającym odróżnić się od konkurencji – opowiadała Magdalena Skowrońska z działu marketingu Wanzl. Jak podkreśliła, firma coraz bardziej skupia się na kompleksowej aranżacji sklepów – na targach Euroshop zainteresowaniem klientów cieszył się m.in. moduł piekarniczy Bake Off ze specjalną szufladą na odkurzacz do okruchów oraz wyspa owocowa Vitable z panelami magnetycznymi, pozwalającymi łatwo zmieniać aranżacje.

Prześcigamy Zachód
Andrzej Mazurkiewicz na targach Euroshop był już po raz piąty i cieszył się z tego, co zobaczył: – Tu przyjeżdża cały świat, a z edycji na edycję widzę coraz więcej firm z naszego kraju, które mają coś do zaoferowania i nie boją się konkurencji. Jak dodawała Paulina Rozbicka, za każdym razem, gdy stoisko Vivernge odwiedzał ktoś z Polski, w rozmowach pojawiał się wątek coraz liczniejszej polskiej reprezentacji, która na targach Euroshop liczyła w tym roku 75 firm. Grzegorz Buzała dodawał, że nasi producenci nie wystawiają się za granicą z byle czym, ale wyłącznie z rzeczami na porządnym europejskim poziomie, niejednokrotnie jakościowo lepszymi od zachodniej konkurencji. – Zawsze zwracam uwagę na szczegóły, a znalazłem np. mebel znanego zagranicznego producenta, której drzwi już się nie domykały. Skoro taki sprzęt nie wytrzymuje kilku dni oglądania na targach, to jak w sklepie ma działać niezawodnie przez kilka lat? – pytał retorycznie jeden z naszych rozmówców.



































Sebastian Szczepaniak

Wiadomości Handlowe, Nr 3 (133) Marzec 2014

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony