REKLAMAATLANTA POLAND (BAKAL - Konkurs) - Baner Główny  (czerwiec 2018)
Market sieci Groszek w Dłutowie k/ Łodzi,

Market sieci Groszek w Dłutowie k/ Łodzi, (fot. Konrad Kaszuba)

Wzrost zysków i przyciąganie nowych pracowników SĄ priorytetami polskich firm rodzinnych. To wyniki raportu KPMG w Polsce pt. „Barometr firm rodzinnych. Kierunek – innowacje”.

REKLAMAMAURENT (EVEROAD) - Belka w artykułach - II etap (czerwiec 2019)

Blisko 60 proc. firm rodzinnych w Polsce i 73 proc. firm w Europie prognozuje, że ich sytuacja ekonomiczna w ciągu najbliższego roku będzie dobra lub bardzo dobra. Na tle Europy zarządzający polskimi firmami rodzinnymi znacznie częściej deklarują, że rozważają przekazanie przedsiębiorstwa kolejnemu pokoleniu. Najważniejszymi priorytetami dla polskiego biznesu rodzinnego w ciągu kolejnych dwóch lat będzie zwiększenie zyskowności (38 proc. wskazań), przyciągnięcie nowych, utalentowanych pracowników (35 proc.) oraz wzrost przychodów (32 proc.). Mając na uwadze potrzebę ciągłego rozwoju, zdecydowana większość firm rodzinnych w Polsce planuje inwestycje w działalność podstawową firmy (80 proc. wskazań), kapitał ludzki (78 proc.) oraz innowacje i nowe technologie (76 proc.) – wynika z VII edycji raportu KPMG w Polsce pt. „Barometr firm rodzinnych”.

Dobre nastroje wśród firm rodzinnych

Zarządzający firmami rodzinnymi dobrze oceniają sytuację swoich organizacji, co znajduje potwierdzenie w pozytywnych wynikach finansowych i rosnącej liczbie zatrudnionych. W Polsce 59 proc. respondentów oceniło kondycję ekonomiczną firmy jako dobrą lub bardzo dobrą (spadek o 3 p.p. r/r). W Europie taką samą opinię wyraziło 73 proc. ankietowanych (wzrost o 2 p.p. r/r).

Lepsze wyniki finansowe w ostatnim roku odnotowało ponad 30 proc. polskich przedsiębiorstw, a 42 proc. respondentów stwierdziło, że przychody utrzymały się na tym samym poziomie. Zaledwie 20 proc. polskich firm odnotowało mniejsze obroty w ostatnim roku. Średnia dla Europy wypada nieco lepiej – aż 64 proc. europejskich przedsiębiorstw zanotowało wzrost przychodów, w przypadku 24 proc. pozostały one na tym samym poziome, a 11 proc. – spadły.

Dobra kondycja firm rodzinnych jest widoczna również we wzroście zatrudnienia – ponad 1/3 polskich przedsiębiorstw w ciągu roku zwiększyła liczbę pracowników, a połowa utrzymała zatrudnienie na tym samym poziomie. Jeszcze lepsza sytuacja panuje w Europie, gdzie prawie 55 proc. firm zwiększyło liczbę etatów.

Rosnące koszty pracy wciąż istotnym wyzwaniem dla rodzinnego biznesu

Z badania przeprowadzonego przez firmę KPMG wynika, że niezmiennie największym wyzwaniem stojącym przed polskimi firmami rodzinnymi są rosnące koszty pracy, na co wskazała ponad połowa ankietowanych (52 proc.). W Polsce ten problem jest zgłaszany znacznie częściej niż w pozostałych krajach Europy.

Coraz wyższe koszty pracy przyczyniają się do trudności w pozyskiwaniu wykwalifikowanej kadry. Blisko 1/3 firm rodzinnych z Polski przyznaje, że problematyczna jest konieczność rywalizacji o pracowników z odpowiednimi kwalifikacjami. W Europie odsetek przedsiębiorstw sygnalizujących tę kwestię jest jeszcze większy i wynosi 53 proc. Rodzinne przedsiębiorstwa muszą być przygotowane na konkurowanie z innymi firmami o wykwalifikowane kadry. Często jednak mierzą się z dylematem, kto powinien zająć dane stanowisko – członek rodziny czy specjalista.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 2

  • 2
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony