REKLAMAProxi.cloud 11-25.10.2019
Producenci kawy i herbaty konsekwentnie, już od kilku sezonów, promują swoje wyroby w kontekście orzeźwiających drinków i wabią konsumentów atrakcyjnymi konkursami. Wiodące firmy również na ten sezon przygotowały wiele atrakcji.
REKLAMATOTA - belka w artykule (17-27.10.2019)

Gdy jest ciepło, konsumenci szukają w sklepach napojów, którymi szybko ugaszą pragnienie, co sprawia, że mniej czasu spędzają przy półce z kawą i herbatą. Jeszcze kilka lat temu świadomi tego faktu producenci napojów gorących rezygnowali z działań wspierających sprzedaż, czekając z wprowadzaniem nowości i z konkursami na jesień, zawieszając akcje reklamowe i działania przy półce. Firmy wychodziły z założenia, że kto ma kupić ich produkt (bo pije go regularnie), i tak go kupi.

Dziś, gdy napojom gorącym, szczególnie herbacie, depczą po piętach wody butelkowane, sprawy mają się nieco inaczej: choć firmy, tak jak kiedyś, szykują się do jesiennego otwarcia sezonu, to i u progu lata dużo się dzieje: z roku na rok przybywa konkursów i promocji, do sprzedaży trafiają nowości, firmy rekomendują przepisy na schłodzone napoje z ich produktem w roli głównej. Przekaz ma zwrócić uwagę, że przyrządzona we własnej kuchni ice tea na bazie „prawdziwej” herbaty smakuje lepiej niż gotowe herbaty mrożone, jest też zdrowsza (konsument kontroluje ilość cukru, a tym samym kalorii). Podobnie jest z kawą, gdzie producentom sprzyja moda na miejskie kawiarnie, dzięki którym pojawiło się zainteresowanie bardziej wyszukanymi napojami, takimi jak frappe, latte czy kawowe smoothies.

Mleko, kawa i lód

Letnią odsłonę miała w ub.r. marka Jacobs Krönung z portfolio Mondelez Polska w postaci kampanii „Lato z Jacobs”. Firma zatrudniła popularną aktorkę Magdalenę Różczkę, która prowadziła kawowego videobloga, zaś do opakowań różnego rodzaju kaw rozpuszczalnych Jacobs dołączone były podkładki z przepisami ma mrożone kawy i desery kawowe. Akcja była zorganizowana na szeroką skalę. – Efekty tych działań przerosły nasze oczekiwania. Organizując konkurs internetowy na przepis na kawę mrożoną, zakładaliśmy, że otrzymamy około tysiąca zgłoszeń. Tymczasem nadesłano ich dziesięć razy więcej – mówi Paulina Papierska z Mondelez Polska. Jak wynika z danych Nielsena (Panel Handlu Detalicznego, udziały wartościowe w segmencie kawy, cała Polska, lipiec­‑sierpień 2012), letnia kampania przyniosła firmie wzrost udziałów wartościowych na poziomie 2,9 pproc.

Paulina Papierska przyznaje, że sukces ubiegłorocznej akcji zainspirował firmę do zaplanowania kolejnego programu wsparcia dla marki Jacobs. – Jako lider rynku, z udziałem wartościowym na poziomie 22,8 proc. (źródło: Mondelez Polska za Nielsenem, Panel Handlu Detalicznego, udziały wartościowe w segmencie kawy, cała Polska, luty 2013 – red.), wiemy, że kawa na stałe wpisała się w plan dnia, niezależnie od pory roku. Dlatego stale urozmaicamy kategorię, proponując innowacyjne produkty oraz nowe sposoby ich podawania. Takie jak np. kawa mrożona, która odpowiada na rosnące z roku na rok zainteresowanie tym napojem, serwowanym najczęściej w kafejkach. Postanowiliśmy pokazać, jak łatwo można przygotować samodzielnie kawę mrożoną z kawy rozpuszczalnej. Wystarczy dodać mleko i lód – mówi przedstawicielka Mondelez Polska.

Konkurencja ze spokojem obserwuje działania właściciela marki Jacobs. – Wszystkie akcje promujące spożycie kawy korzystnie wpływają na całą kategorię. Odmienny od tradycyjnego sposób przyrządzania napojów zimnych na bazie kawy jest już od dawna z powodzeniem wykorzystywany w barach kawowych w sklepach Tchibo, gdzie w okresie letnim można delektować się różnymi rodzajami kawy mrożonej. Im bardziej konsumenci zasmakują w tego rodzaju napojach, tym chętniej będą chcieli samodzielnie przygotować je w domu. Zadaniem producentów jest rozwijać wiedzę konsumentów dotyczącą kawy i różnorodności napojów na niej bazujących – komentuje Kamil Gębski, brand manager z Tchibo Warszawa.

W tym sezonie firma przygotowała promocję konsumencką dla jednego ze swoich najpopularniejszych produktów. Od początku czerwca konsumenci, którzy kupią kawę Tchibo Family i zarejestrują paragon, mogą wygrać rodzinną podróż kamperem po Europie. Promocja, która będzie silnie komunikowana w mediach oraz w miejscu sprzedaży, potrwa do końca lipca.

Latem wspierana będzie też kawa Nescafé z portfolio Nestlé Polska. Jak informuje Katarzyna Kołodziej, product manager w dziale napojów Nestlé Polska, w super­‑ i hipermarketach dostępne będzie promocyjne opakowanie kawy Nescafé Classic ze szklanką do przygotowywania frappe. Umieszczono na nim QR kod, po którego zeskanowaniu można obejrzeć na YouTube przepisy, np. na frappe mokka lub z lodami. Marka zaplanowała również kampanię w telewizji i działania na Facebooku (m.in. konkursy, ciekawostki i historia picia kawy na zimno).

Herbaciane ekspresje

W przypadku herbaty producenci przyznają, że latem rośnie zainteresowanie herbatami owocowymi i zielonymi, mniej za to sprzedaje się czarnej. Eksperci zalecają pewne, choć raczej umiarkowane, przetasowania na półce. Tomasz Rymski, dyrektor Teekanne Polska, radzi odświeżenie segmentu herbat owocowych (warto zaproponować nowe warianty, by przyciągnąć uwagę klientów) i lepszą ekspozycję herbat zielonych, znanych ze swych właściwości schładzających organizm. Tomasz Witomski, szef Gourmet Foods, dystrybutora marki Dilmah, proponuje przewrotnie, by ograniczyć w ofercie sklepu towary tych marek, które są sprzedawane w dyskontach. – Postawmy w zamian na produkty wysokiej jakości, markowe, w uczciwej cenie i reklamujmy bądź promujmy je tak: „Sprzedajemy wysokiej jakości towary w korzystnej cenie. Wybierz, czy wolisz przepłacić, kupując towar w dyskoncie, czy zapłacić godziwą kwotę za coś naprawdę dobrego” – podsuwa prezes Witomski.

Gourmet Foods propaguje kulturę picia herbaty, także w postaci letnich drinków, w swoim warszawskim lokalu T­‑Bar. Co roku jesienią odbywają się Dni Herbaty Dilmah, które mają na celu zaprezentowanie bogactwa herbacianych smaków. Wydarzenie to zwykle uświetnia wizyta Merilla J. Fernando, założyciela marki Dilmah. Tomasz Witomski, pytany o przygotowania do tegorocznego sezonu jesiennego, zapewnia, że wszystko jest już gotowe. W podobnym tonie wypowiadają się przedstawiciele innych rynkowych graczy. – Jesienią będziemy konsekwentnie wspierać nasze marki i prezentować szeroką ofertę produktów. Konsumenci są coraz bardziej wymagający, choć wciąż bardzo lojalni wobec brandów, do których mają zaufanie – mówi Kamil Gębski.

Unilever Polska, właściciel marek Saga i Lipton, przed wakacjami koncentruje się na letnich aktywnościach. Jak informuje Katarzyna Dalewska, reprezentująca Unilevera, Saga w ramach kampanii „Hot and cold” będzie zachęcać konsumentów do odkrywania nowego oblicza rodzinnej herbaty, jaką jest Saga. – Rekomendujemy przepisy na herbatę mrożoną, rozszerzając wachlarz dostępnych napojów letnich i orzeźwiających. Wybór to kwestia preferencji smakowych. Napoje bezalkoholowe latem kupowane są na zasadzie impulsu, podczas gdy herbata pozostaje nieodłącznym, tradycyjnym napojem, który podawany na zimno nabiera nowego oblicza – przekonuje Katarzyna Dalewska. Niebawem na rynek trafi nowość w gamie piramidek Lipton – chodzi o niespotykane dotąd smaki.

Przepisy na drinki


Kawa mrożona na bazie Nescafé:

Składniki:
- dwie łyżeczki kawy,
- dwie łyżeczki cukru,
- lód.
Kawę wymieszać z cukrem i odrobiną wody w shakerze lub słoiku. Powstałą pianę dopełnić wodą lub mlekiem.



Lodowate latte z kawą Jacobs

Składniki:
- dwie łyżeczki kawy rozpuszczalnej Jacobs,
- 60 ml wody,
- 100 ml mleka,
- cukier według uznania,
- 6 kostek lodu.

Do shakera dodać kawę rozpuszczalną, wodę, cukier i kostki lodu. Mieszać energicznie przez około 20 sekund. Otworzyć shaker i zawartość, wraz z kostkami lodu, przelać do odpowiedniej szklanki. Całość wypełnić zimnym mlekiem do żądanej objętości. Podawać ze słomką.


Ice tea Indian Summer z Teekanne

Składniki:
- cztery torebki herbaty Teekanne World of Fruits Fresh Orange,
- 500 ml wody,
- 1­‑2 łyżeczki cukru,
- brzoskwinia,
- dwie długie szpadki drewniane,
- cztery małe kulki lodów waniliowych (po 25 g),
- mięta do przybrania.
Zalać torebki z herbatą wrzącą wodą. Parzyć przez 5­‑8 minut, wyjąć torebki, herbatę posłodzić cukrem. Dobrze ostudzić. Opłukać brzoskwinię, przekroić na pół i usunąć pestkę. Pokroić na cząstki i nadziać na drewniane szpadki. Włożyć kulki lodów do dwóch wysokich szklanek, wetknąć szpadki z brzoskwinią i wlać do szklanek dobrze wystudzoną herbatę. Drink podawać przybrany miętą.


Anna Krężlewicz­‑Terlecka

Wiadomości Handlowe, Nr 6-7 (126) Czerwiec - Lipiec 2013

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
REKLAMA
do góry strony