REKLAMAROS-SWEET - MORESO - baner glówny (wrzesień 2018)

HANDEL I DYSTRYBUCJA

centra handlowe

 

13 czerwca 2018, 15:48

CH Manufaktura w Łodzi. Na terenie obiektu mieści się m.in. Muzeum Sztuki MS2

CH Manufaktura w Łodzi. Na terenie obiektu mieści się m.in. Muzeum Sztuki MS2 (fot. Konrad Kaszuba)

Sztuka i centrum handlowe - to połączenie brzmi zaskakująco? Nie powinno. Ten mariaż coraz częściej się udaje.

REKLAMARTA - Belka w artykułach - wrzesień 2018

Polygone Riviera w Cagnes-sur-Mer na Lazurowym Wybrzeżu jest aktualnie najciekawszym przykładem funkcjonowania prac uznanych artystów w przestrzeni handlowej. Twórcy projektu zauważają, że jest to pierwszy z nowej kategorii „lifestyle malls”, gdzie klienci mogą swobodnie spacerować w otoczeniu dzieł sztuki, między wizytami w sklepach czy restauracjach. A dzieła w Polygone Riviera są pierwszoligowe – na czele z pracami brytyjskiego duetu Tim Noble & Sue Webster czy też najsłynniejszego współczesnego rzeźbiarza Francji, Cesar’a.

Centrum handlowe Aïshti w Bejrucie, poza sklepami luksusowych marek, gości galerię sztuki o łącznej powierzchni wystawienniczej 4 000 mkw, czyli ponad dwa razy większej od warszawskiej Zachęty.

Najbardziej znanym polskim przykładem połączenia handlu i sztuki jest poznański Stary Browar, gdzie obok sklepów funkcjonują galerie sztuki, odbywają się wystawy. Świątynią handlu, ale i mekką sztuki nowoczesnej jest Wrocławski Dom Handlowy Renoma, a w Galerii Bronowice w Krakowie odbywają się wystawy dzieł pracowników i absolwentów Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.

Warto jednak zwrócić uwagę, że sztuka wychodzi poza enklawy luksusu i pojawia się także w popularnych centrach handlowych, sąsiadując ze sklepami Zara czy H&M. Na przykład w ubiegłym roku w Centrum Handlowym Blue City wystawę swoich prac miał Tomasz Sikora, ceniony i wielokrotnie nagradzany fotograf.

– Charakter miejsca zawsze był istotnym czynnikiem sukcesu centrum handlowego. Jednak w ostatnich latach genius loci zdecydowanie zyskał  na znaczeniu. Głównie za sprawą zmian na rynku retail i rozwoju wielkich sieci odzieżowych. Coraz trudniej konkurować listą najemców. Jeśli dodać do tego nieustanny rozwój e-commerce, łatwo dojść do wniosku, że przestrzeń centrum handlowego musi być na tyle przyjazna, by mobilizować klientów do odwiedzin – mówi  Yoram Reshef, dyrektor generalny Blue City.

 Nasycenie powierzchnią handlową oraz rosnąca konkurencja to czynniki sprzyjające projektom wyróżniającym centra handlowe na rynku.

– Sztuka świetnie sprawdza się w tej roli, nadaje miejscu klimat, decyduje o jego unikalności (dzieło sztuki jest unikalne z założenia). I najważniejsze, całkowicie odmienia doświadczenie marki (centrum handlowego). Zamiast budynku szczelnie wypełnionego sklepami i fast foodami otrzymujemy przestrzeń zaprojektowaną i skoncentrowaną na jego odbiorcy, gdzie miłe spędzanie czasu jest co najmniej tak samo istotne jak zakupy – mówi Rafał Grzeszkowski, artysta plastyk, creative director agencji reklamy Communication Unlimited.

Wystawy, instalacje artystyczne, warsztaty związane z kulturą, wzbogacają centra handlowe i umożliwiają  wielu osobom kontakt ze sztuką. Z kolei zarządcy obiektów handlowych mogą stać się mecenasami sztuki.

Bez wątpienia sztuka dodaje wartości obiektom handlowym i można przypuszczać, że w najbliższych latach zaobserwujemy jeszcze więcej podobnych projektów łączących biznes i kulturę.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 1

  • 1
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony