REKLAMAAthlon Car Lease - baner główny (25.11.-13.12.2019 r.)
Zamiast samemu łapać złodziei i wymierzać im kary, lepiej zostawić to policji oraz sądom. Inaczej można stać się podwójną ofiarą – złodzieja i wymiaru sprawiedliwości.
REKLAMAPurella - SuperSuple - Belka w artykułach (01-15.12.2019)

Na ekranie monitoringu widać mężczyznę, który wyjmuje z lodówki piwo, chowa do wewnętrznej kieszeni kurtki i wychodzi ze sklepu. Kierowniczka wybiega z biura i woła złodzieja, żeby się zatrzymał, ale ten nie reaguje. Wtedy kobieta podbiega, łapie go za kurtkę i… I w tym momencie napytała sobie kłopotów. Bo złodziej, jeśli jest świadomy swoich praw, może zgłosić policji, że została naruszona jego nietykalność osobista.

Straty finansowe to jedno, ale nierozważnie postępując ze złodziejami, oprócz pieniędzy można stracić też czas i zszargać nerwy. Oto kilka rad, które pomogą uniknąć przykrych konsekwencji prawnych, na jakie narażeni są detaliści.
- Jeżeli decydujemy się interweniować, musimy mieć absolutną pewność, że dana osoba coś ukradła. Dlatego ważna jest wnikliwa i dyskretna obserwacja podejrzanych klientów.
- Wszelkie interwencje należy przeprowadzać na zapleczu, najlepiej w pokoju kierownika i zawsze w obecności świadka.
- Nie wolno osobiście przeszukiwać toreb czy kieszeni osoby podejrzanej. Należy poprosić taką osobę o dobrowolne pokazanie, co tam ma. Jednym słowem nie wolno dotykać podejrzanej o kradzież osoby, aby nie zostać oskarżonym o naruszenie nietykalności osobistej.
- Nie wolno legitymować. Takie prawo ma tylko policja i inne służby.
- Nie wolno pod żadnym pozorem wymierzać we własnym zakresie kar, takich jak sprzątanie obejścia sklepu (zdarzają się takie przypadki). Nie wolno też żądać od złodziei zapłaty za skradziony towar w wielokrotności jego wartości.
- W przypadku osoby nieletniej należy uniemożliwić jej oddalenie się, a następnie powiadomić i, w miarę możliwości, wezwać rodziców. Gdy podejrzana osoba nie chce udzielać żadnych informacji, trzeba wezwać policję.
- W przypadku osoby dorosłej w każdej sytuacji wzywamy policję.



W Polsce sieci tracą rocznie ponad miliard dolarów
Jak pokazuje „Raport o kradzieżach w handlu detalicznym”, straty wynikające ze zwykłych ludzkich pomyłek to zaledwie 5 proc. wszystkich uszczerbków ponoszonych przez operatorów sieci handlowych. W latach 2013­‑2014 światowy handel stracił ponad 128,5 mld dol., co odpowiada 1,29 proc. globalnej wartości sprzedaży. Najgorzej sytuacja wygląda w Ameryce Łacińskiej, najlepiej w Europie, gdzie straty są znacząco niższe od średniej na świecie – wynoszą 1,13 proc. W Polsce, która znalazła się na 11. miejscu wśród 24 badanych krajów, w latach 2013­‑2014 sięgnęły one 1,09 proc. wartości sprzedaży, co plasuje nas na 6. miejscu w europejskim rankingu. Działający na naszym rynku operatorzy rocznie tracą nieco ponad miliard dolarów. Aż 95 proc. zdarzeń prowadzących do utraty zysków to u nas kradzieże, za które niemal w połowie (46 proc.) odpowiadają klienci. Niezbyt godni zaufania są też pracownicy, dopuszczający się 34 proc. tego typu przestępstw, a niechlubną listę zamykają dostawcy (14 proc.). Udział strat w wartości sprzedaży maleje, co ma związek z rosnącą świadomością przedstawicieli sieci handlowych, którzy (w obliczu słabnącej rentowności) starają się uszczelniać systemy zabezpieczeń. Najpopularniejsze systemy zabezpieczeń to anteny, bramki detekcyjne, etykiety, klipsy i pudełka zabezpieczające bądź zamykane gabloty. Raport ponadto mówi o tym, że najwyższe straty globalnie notują dyskonty (2,65 proc. wartości sprzedaży), apteki i drogerie (2,17 proc.) oraz sklepy z artykułami i wyposażeniem dla biur (1,6 proc.). Główna przyczyna to łatwość dalszej odsprzedaży skradzionych artykułów. Wiadomo też, co nieco na temat złodziei: 35 proc. z nich to osoby od 18. do 30. roku życia, a 30 proc. nieuczciwych klientów ma 30­‑45 lat.



(AU)

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony