REKLAMAMLEKOVITA - Święta Mascarpone/Twaróg - Baner Główny (08-13.12.2019)
Punkt odbioru zakupów Walmart Online Grocery Pickup

Punkt odbioru zakupów Walmart Online Grocery Pickup (fot. mat. prasowe)

Globalni liderzy detalu spożywczego bardzo aktywnie rozwijają ofertę e-commerce, zarówno poszerzając asortyment, jak i rozwijając logistykę dostaw zamówień. W ostatnim kwartale byliśmy świadkami wielu inicjatyw w tym zakresie. Rozwój sprzedaży żywności online pozostanie w najbliższych pięciu latach priorytetem detalistów – raport Edge by Ascential.

REKLAMAPurella - SuperSuple - Belka w artykułach (01-15.12.2019)

Inwestycje w kanał e-commerce skutkują szybkim wzrostem sprzedaży – tempo tego wzrostu będzie w najbliższych pięciu latach znacznie wyższe niż w przypadku kanału offline, a głównymi beneficjentami będą amerykańskie sieci Target, Walmart i Kroger. W 2024 r. udział sprzedaży kanału e-commerce w łącznej sprzedaży detalicznej wyniesie 21,1 proc. w sieci Target, 15,2 proc. w Walmarcie i 9,6 proc. w sieci Kroger.

W przypadku żywności rozwój sprzedaży online był znacznie spóźniony w porównaniu z innymi kategoriami produktowymi, co wiązało się zarówno z wyzwaniami logistycznymi, jak i zachowawczym podejściem konsumentów. Obecnie tylko 3,3 proc. żywności sprzedawane jest online, podczas gdy średnia dla całego rynku to 20 proc., a w przypadku takich kategorii, jak elektronika użytkowa to już niemal 50 proc.

Jednak niska penetracja e-commerce na rynku żywności oznacza duży potencjał przyszłych wzrostów. Według analityków Edge, do 2024 r. sprzedaż produktów spożywczych online będzie rosła w tempie 14,1 proc. rocznie CAGR. Warto przy tym zaznaczyć, że kategoria „żywność i napoje” jest pod względem wartości sprzedaży ponad dwukrotnie większa od drugiej w kolejności kategorii „moda i odzież”.

Detaliści, świadomi wysokiego potencjału wzrostu e-grocery, inwestują w strategie omnichannel i szybko zwiększają sprzedaż żywności online – w przypadku sieci Kroger i Walmart do 2024 r. ulegnie ona potrojeniu.

Eksperci Edge by Ascential zwracają uwagę na fakt, że sprzedażą żywności online interesują się także detaliści non-food – u których produkty spożywcze odpowiadają za mniej niż 5 proc. sprzedaży ogółem. Wśród 10 największych sprzedawców żywności online, pięciu to pure-players (działający wyłącznie w sieci), z czego cztery firmy nie są detalistami spożywczymi – Amazon.com, Pinduoduo.com, Tmall.com i JD.com. Dla tych gigantów e-commerce żywność i napoje wciąż stanowią margines sprzedaży, jednak wszystkie platformy systematycznie rozwijają ofertę własną i pozyskują partnerów wśród wiodących detalistów spożywczych.

Największe aspiracje wykazuje w tym zakresie Amazon. Jak wynika z danych Market Plus, zawartych w raporcie Edge Retail Insight, sprzedaż żywności na platformie Amazon.com od dwóch lat notuje pozytywną dynamikę – w I kwartale 2019 r. wzrosła o 44,1 proc. rok do roku. Liczba podmiotów oferujących żywność w ubiegłym roku wzrosła o 11,7 proc.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
REKLAMA
do góry strony