REKLAMAROS-SWEET - MORESO - baner glówny (wrzesień 2018)
Na zdj. sklep Frac w Rzeszowie

Na zdj. sklep Frac w Rzeszowie (fot. wiadomoscihandlowe.pl)

E.Leclerc zamierza blisko współpracować z siecią Frac. Obie firmy chcą stworzyć wspólną grupę zakupową. Zgodę na porozumienie musi wyrazić UOKiK.

REKLAMARTA - Belka w artykułach - wrzesień 2018

Grupa E.Leclerc podpisała list intencyjny z siecią Frac w sprawie współpracy na polskim rynku. Partnerstwo będzie dotyczyło m.in. wspólnego negocjowania warunków handlowych z dostawcami obu sieci. Porozumienie wejdzie w życie po uzyskaniu zgody UOKiK na koncentrację. W imieniu E.Leclerc o pozwolenie do UOKIK-u wystąpiła centrala zakupu sieci – Galec, do której w ramach współpracy przystąpi Frac.

Współpraca sieci to pozytywna informacja w kontekście dużych problemów polskiego handlu. W lutym br. Piotr Grauer, dyrektor w KPMG w Polsce, mówił o wielkich trudnościach polskich sieci handlowych.

- Niestety, w skali makro polskim przedsiębiorcom zabrakło chęci i odwagi do zjednoczenia się i współpracy. Kilka tego typu inicjatyw rozpadło się, a skupienie się na lokalnej konkurencji, brak możliwości zdobycia dużego kapitału inwestycyjnego czy wspólnych zakupów sprawiło, iż rodzimy, rozdrobniony detal stał się łatwym celem dla zagranicznych sieci handlowych – mówił Piotr Grauer.

Trudną sytuację w polskim handlu obrazuje także skala upadłości. W 2017 roku zanotowano najwyższy wzrost liczby upadłości i restrukturyzacji od 2012 roku. - Wiele branż w Polsce zmaga się z trudnościami specyficznymi dla ich działalności. Pomimo rosnących wydatków konsumentów wzrost liczby upadłości i restrukturyzacji odnotowano w handlu, w którym jest duża konkurencja ograniczająca możliwości wzrostu marż, a konsolidacje stają się coraz częstsze - komentował ekspert firmy Coface, Grzegorz Sielewicz.

- Rosnąca konsolidacja rynku pogarsza stopniowo sytuację mniejszych podmiotów. Spadają marże, a wiele firm nie wytrzymuje konkurencji. Pomimo wzrostu konsumpcji, również w handlu detalicznym wzrost ilości upadłości jest wyższy niż dla całej gospodarki. Klienci są bardzo wrażliwi na cenę, wybierają więc sklepy czy sieci, gdzie można kupić najtaniej – to kieruje ich bezpośrednio do największych graczy na rynku. Konsolidacja rynku czy to poprzez sieci franczyzowe, czy też łączenie się mniejszych podmiotów lub przejęcia będzie nadal postępowała - dodał Marcin Siwa, dyrektor działu oceny ryzyka w Coface.

Transakcja może wzmocnić m.in. warunki finansowe funkcjonowania zarówno E.Leclerc, jak i sieci Frac. Przypomnijmy, na skutek zażalenia wierzycieli spółki Alma Market, czyli firm Krakchemia i Bać-Pol Sąd Okręgowy w Krakowie postanowił oddalić wniosek o zatwierdzenie warunków sprzedaży Krakowskiego Kredensu. Francuski E.Leclerc chciał za nie zapłacić 94 mln złotych.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 3

  • 2
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 1
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony