REKLAMAPRIM (KABANOS) - GRILL - Baner Główny (29.04-31.07.2020)

(fot. Pixabay CC0)

W 2019 r. udział stacjonarnego handlu detalicznego w konsumpcji prywatnej spadł w 27 państwach UE o 1 punkt procentowy. Unijni konsumenci wydają przeciętnie 29,9 proc. swoich budżetów w stacjonarnych sklepach detalicznych. Najwięcej pod tym względem wydają Węgrzy (50 proc.), najmniej Niemcy (23,7). Polacy zostawiają w handlu detalicznym 35,7 proc. swoich budżetów wydawanych na prywatną konsumpcję – raport GfK.

REKLAMAWH Market MOSS_belka w artykulach_czerwiec-lipiec 2020

Sprzedaż internetowa okazała się być w wielu europejskich krajach silną gałęzią handlu, co znajduje odzwierciedlenie w malejącym udziale wydatków konsumenckich w detalicznych sklepach stacjonarnych. Jednak rozwój e-commerce nie jest jedyną przyczyną tych spadków.

Detalistom stacjonarnym nie pomaga rosnąca świadomość ekologiczna konsumentów. Aby zachować konkurencyjność wobec detalu online, sieci stacjonarne muszą przekonać konsumentów, że ich biznesy są bardziej zrównoważone pod tym względem. Nie będzie to łatwe, ponieważ detal online także reaguje na troskę konsumentów o środowisko naturalne, czego przykładem może być niedawne ogłoszenie przez Amazona, że zamierza osiągnąć neutralność w zakresie emisji CO2 do 2040 r.

Jednak konkurencja ze strony kanału online nie jest jedynym – ani nawet głównym – zmartwieniem handlu stacjonarnego w krajach UE27. W nawykach konsumentów zachodzą inne fundamentalne zmiany – zaczynają więcej wydawać na usługi. To trend długoterminowy, który stopniowo podmywa udział zakupów detalicznych w łącznych wydatkach na prywatną konsumpcję. W 2019 r. trend spadkowy był kontynuowany. Udział detalu w stacjonarnego w wydatkach konsumentów spadł o kolejny -1 proc., do poziomu 29,9 proc.

Można by się spodziewać, że istnieje korelacja pomiędzy dochodami ludności a udziałem detalu w ich prywatnej konsumpcji – w krajach bogatszych powinien on być niższy. Tymczasem nie ma tu prawidłowości. Najniższy udział handlu stacjonarnego w wydatkach konsumenckich ogółem odnotowano w bogatych Niemczech (23,7 proc.), ale też w znacznie uboższej Grecji (25,2 proc.). Bardzo niski jest w bogatej Wielkiej Brytanii (25,9 proc.), ale relatywnie wysoki w nie mniej zamożnej Szwecji (35,4 proc.) czy Finlandii (38,6 proc.). Wysoki jest w zasobnej Francji (36,4 proc.), a znacznie niższy w biednej Ukrainie (30,2 proc.)

W Polsce udział ten jest powyżej unijnej średniej – wynosi 35,7 proc.

Źródło: GfK study on European retail

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 2

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 2
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
REKLAMA
do góry strony