REKLAMADOBROWOLSCY - Syty Wilk - Baner Główny (17.02 - 01.03.2020)
Hurtownie Cash&Carry zabiegają o klientów indywidualnych

Hurtownie Cash&Carry zabiegają o klientów indywidualnych (Selgros)

Od kilku lat hurtownie cash&carry, takie jak Selgros czy Makro – co do zasady pracujące w modelu B2B – mocno inwestują w reklamę skierowaną do konsumenta indywidualnego, pokazując, że w hurtowniach sieci można m.in. kupować na sztuki. Występowanie tego trendu wyjaśniają analitycy firm GfK Polonia oraz PMR.

REKLAMANutrend - Belka w artykułach - Baner nr 1 (28.01 - 29.02.2020)

– Na przestrzeni ostatnich kilku lat obserwujemy zwiększony wysiłek hurtowni Cash&Carry w celu przyciągnięcia klientów indywidualnych, tzn. gospodarstw domowych. Obecnie w tym kanale zakupów dokonuje już nieco ponad 15 proc. wszystkich gospodarstw domowych, przy czym największy odsetek klientów indywidualnych odwiedza placówki Makro, należące do Grupy Metro (10 proc.) natomiast Selgros odwiedzany jest przez 6 proc. gospodarstw. Relatywnie wysoki odsetek odwiedzających nie oznacza, iż jest to kanał ważny z punktu widzenia gospodarstw domowych, bo udział w ich zakupach FMCG jest marginalny i wynosi tylko 0,5 proc. – wyjaśnia Michał Maksymiec, Retail Vertical Client Director w Panel Gospodarstw Domowych GfK Polonia.

Ekspert podkreśla, że marginalny udział w zakupach FMCG wiąże się z bardzo niską częstotliwością odwiedzin konsumentów w placówkach tego typu – zakupy robią oni średnio 6 razy do roku, czyli raz na dwa miesiące.

– Należy zaznaczyć, iż przeciętny Kowalski i pani Nowakowa dokonują zakupu średnio nieco częściej niż raz dziennie. Dysproporcja wynika z tego, że sklepów, w których przeciętne gospodarstwo domowe robi zakupy, jest bardzo dużo i są w bliskim otoczeniu, natomiast hurtownie C&C najczęściej są zlokalizowane w dużych miastach – dodaje ekspert GfK Polonia.

Hurtownie Cash&Carry przyciągają indywidualnych nabywców komunikując świeżość, szeroki asortyment oraz możliwość kupowania „na sztuki”.

– Jestem przekonany, że jest to raczej poszukiwanie drogi do budowania dodatkowego biznesu, a nie początek walki z dyskontami czy sklepami convenience. Natomiast penetracja kanału na poziomie 15 proc. to dobry wynik, pokazujący, że do Cash&Carry udało się przyciągnąć już co siódme gospodarstwo domowe w Polsce, co jest dobrą bazą do budowania większej lojalności klientów indywidualnych – podsumowuje Michał Maksymiec.

Zdaniem Bartosza Boleckiego, starszego analityka rynku detalicznego w firmie PMR, odpowiedź na pytanie, dlaczego sieci C&C postawiły mocniej na klientów detalicznych, jest dość prosta – rynek hurtowy rośnie bardzo wolno.

– W 2018 r. dynamika dla rynku hurtu żywnością i artykułami kosmetycznymi wyniosła 1,8 proc., czyli ponad dwa razy mniej niż dla detalicznego rynku spożywczego. Problemem dla hurtowni jest malejąca liczba sklepów ogólnospożywczych, czyli ich naturalnych klientów. Z danych GUS wynika, że w latach 2007-2017, zniknęło łącznie 30,3 tys. sklepów ogólnospożywczych. Dodatkowo, coraz większy udział w rynku mają sieci sklepów własnych, które zaopatrują się z pominięciem hurtowników. W tej sytuacji praktycznie każdy większy gracz hurtowy stara się znaleźć jakąś specjalizację, która pomoże mu rosnąć. Dla Eurocash czy Makro jest to współpraca ze sklepami niezależnymi w ramach sieci partnerskich czy franczyzowych. Ponadto Makro, a także Selgros, mocno postawili na obsługę klientów z rynku HoReCa. Większe otwarcie na klientów detalicznych to właśnie jeden ze sposobów na znalezienie nowych klientów – argumentuje Bartosz Bolecki.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 3

  • 2
    BARDZO PRZYDATNY
  • 1
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
REKLAMA
do góry strony