REKLAMARC Foods - baner główny - grudzień 2018
Małe sklepy osiedlowe odzyskują popularność (na zdj. Market sieci Primus w Łodzi,ul. Wici)

Małe sklepy osiedlowe odzyskują popularność (na zdj. Market sieci Primus w Łodzi,ul. Wici) (fot. Konrad Kaszuba)

Firma LZ Retailytics podzieliła wszystkie europejskie sklepy ogólnospożywcze na grupy, uwzględniając ich powierzchnię sprzedaży, a następnie zestawiła 5-letnie prognozy wzrostu sprzedaży dla każdej z grup. Wyłonił się przejrzysty i niemal jednolity obraz – im mniejszy format, tym szybciej będzie zwiększał sprzedaż. Z jednym wyjątkiem.

REKLAMAPszczółka - Belka w artykułach - Sympatie (13-16.12.2018)

Małe minimarkety będą według prognoz zwiększać sprzedaż szybciej niż duże minimarkety, te z kolei będą zwiększać przychody szybciej niż małe supermarkety, średnie i duże supermarkety i tak dalej. Jedyne odstępstwo od reguły wystąpiło w przypadku małych hipermarketów (na wykresie Hypers S) o powierzchni od 2,5 do 4,4 tys. mkw, dla których prognozowany jest wzrost wyższy niż dla największych supermarketów (na wykresie Supers XL). Hypers S będą bowiem szybciej zwiększać sprzedaż like-for-like.

– Generalnie rozwój poszczególnych grup związany jest zarówno z ekspansją terytorialną, jak i ze wzrostem sprzedaży na bazie porównywalnej. Oba parametry będą rosły najszybciej w przypadku najmniejszych sklepów. Pokazuje to, że konsumenci w Europie coraz bardziej preferują mniejsze placówki, nawet w ramach klasycznego podziału na hipermarkety, supermarkety i minimarkety. To z kolei wskazuje na rosnącą popularność sklepów sąsiedzkich – proximity – wyjaśnia Daniel Johansson, analityk detalu w firmie LZ Retailytics.

Jednocześnie w sieciach wielkopowierzchniowych postępuje proces redukowania powierzchni sprzedaży, zamykania nierentownych placówek i spowalniania ekspansji terytorialnej. W okresie od 2014 do 2022 r. ponad połowa wszystkich operatorów hipermarketów będzie systematycznie tracić powierzchnię sprzedażową.

– Proces ten wiąże się z redukowaniem powierzchni sprzedaży w istniejących sklepach wielkopowierzchniowych oraz zamykaniem nierentownych placówek. Ponadto, maleje średnia powierzchnia nowo otwieranych big-boxów – dodaje Daniel Johansson.

Generalnie, ekspansja terytorialna spowalnia. Według prognoz, jedna trzecia europejskich operatorów hipermarketów będzie mieć w 2022 r. mniej – a co najwyżej tyle samo – placówek, co w 2014 r. Łącznie te procesy powodują, że średnia powierzchnia europejskiego sklepu ogólnospożywczego znacząco spada.

Dane LZ Retailytics pokazują, że te spadki wyniosły w latach 2014-2018 ok. 4,7 proc. – z 658 mkw w 2014 r. do 627 mkw. Według prognoz, ten trend będzie trwał, choć nieco spowolni – w 2022 r. średnia powierzchnia europejskiego sklepu ogólnospożywczego wyniesie 612 mkw.

Źródło: Daniel Johansson, Retail Analyst, LZ Retailytics, „Europe: Small Stores Outperform”

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 4

  • 2
    BARDZO PRZYDATNY
  • 2
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony