REKLAMAJACOBS - PRIMA - Baner Główny (03-16.06.2019)
Analityka danych sprawdza się m.in. w projektowaniu łańcucha dostaw

Analityka danych sprawdza się m.in. w projektowaniu łańcucha dostaw (fot. pixabay)

Internet Rzeczy (Internet of Things – IoT), czyli wykorzystanie urządzeń komunikujących się ze sobą i przetwarzających dane za pośrednictwem sieci komputerowej (w tym internetu), może zostać z powodzeniem wykorzystany do usprawnienia łańcucha dostaw w handlu i lepszego poznania klientów. Dowodów dostarcza raport „Making the connection: How the internet of things engages consumers and benefits business” opracowany przez Capgemini, Intel i The Customer Goods Forum.

REKLAMAROS-SWEET (MORESO) - Belka w artykułach (14-30.06.2019)

IoT bazuje nie tylko na internetowych łączach. Głównymi narzędziami umożliwiającymi jego funkcjonowanie są wszelkiego rodzaju urządzenia mobilne, które w miarę codziennego użytkowania wchodzą ze sobą w sieć interakcji. To z kolei pozwala na kolekcjonowanie ogromnych ilości danych, które usystematyzowane mogą pomóc sieciom handlowym dostarczać swoim klientom spersonalizowaną ofertę produktową.

Tego rodzaju analityka sprawdza się również w projektowaniu łańcucha dostaw, ochronie produktów szczególnie wrażliwych na transport czy aranżowaniu sklepowych wnętrz.

Klient lepiej znany

Siła Internetu Rzeczy tkwi w umiejętnym zbieraniu i analizowaniu danych. Przykład stanowi wykorzystanie sensorów ruchu w sklepach, które wychwytują ścieżki zakupowe, produkty zwracające szczególną uwagę klienta lub czas spędzony przy konkretnej półce. Dodatkowe czynniki wpływające na jego decyzje to m.in. aktywność w mediach społecznościowych czy prognoza pogody. Z tych danych skorzystała już marka Pantene, która współpracując z aplikacją Weather Channel proponowała swoim użytkownikom produkty do włosów dopasowane do aktualnych warunków atmosferycznych.

O sile budowania konsumenckiego przywiązania i zaufania przekonał się z kolei włoski producent makaronów Barilla. Współpracując z Cisco firma umożliwiła klientom obserwowanie procesu produkcji swoich flagowych produktów – od zbiorów zbóż po dostarczenie gotowych paczek na sklepowe półki. Konsumenci przekonali się, z jakich zbiorów pochodzą składniki makaronu czy na jakim etapie znajduje się obecnie produkcja. W ten sposób Barilla dostarczyła swoim klientom rzetelnych informacji na temat jakości produktu, podbudowała zaufanie do firmy i uniknęła innych, o wiele bardziej kosztownych działań wizerunkowych i promocyjnych.

Opanowany łańcuch dostaw

Oprócz działań widocznych dla konsumentów, IoT pomaga samym producentom lepiej zarządzić procesem logistycznym. Sieć połączonych urządzeń i analityka pokazują, które elementy generują straty, a gdzie można spodziewać się przestojów w produkcji. IoT to także szansa na uzupełnienie sklepowych magazynów. Tak dzieje się we flagowym sklepie Levi Staruss & Co w San Francisco. Sensory ruchu analizują zawartość półek w sklepie i dostarczają danych, jakie zamówienie powinno zostać wysłane do magazynu głównego.

Podobne rozwiązanie, choć stosowane w domu, proponuje swoim klientom Amazon. Przy użyciu Amazon Button, bez wychodzenia z domu, można zamówić brakującą chemię domową lub artykuły spożywcze. We współpracę z amerykańskim gigantem weszły już takie marki jak Olay, Gilette czy Tassimo.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 3

  • 2
    BARDZO PRZYDATNY
  • 1
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony