REKLAMARetail FMCG Congress - Banner Główny - lipiec 2020

HANDEL I DYSTRYBUCJA

 

29 maja 2020, 11:55

Stoisko warzywno-owocowe

Stoisko warzywno-owocowe

Połowa firm z sektora handlu nie skorzystało z żadnej formy wsparcia. Po pomoc sięgały głównie mikro i małe firmy - wynika z badania Konfederacji Lewiatan.

REKLAMAWH Market NETTO_belka w artykulach_lipiec-sierpień 2020

Z analizy ankiet wynika, że największą popularnością wśród małych firm cieszyło się: zwolnienie (zawieszenie) ze składek ZUS – łącznie blisko 40%, przy czym większość to mikro i małe firmy. Znacznie mniejszy odsetek, także ze względu na kształt rozwiązań prawnych i dostępność, dotyczył firm średnich i dużych, które mogły ubiegać się o odroczenie na zasadach ogólnych. 

Drugim najczęściej wykorzystywanym instrumentem była pożyczka w wysokości 5000 zł dla mikroprzedsiębiorstw ze środków Funduszu Pracy – z tej formy skorzystało blisko 20% mikro firm. Zatem pomoc uruchamiana w przewadze dotyczyła wsparcia finansowego lub ograniczenia kosztów mikro i małego biznesu.

Mniejsza grupa, za to głównie średnich i dużych firm korzystała z dofinansowania przestojowego oraz ochrony miejsc pracy z FGŚP – łącznie z przestojowego skorzystało zgodnie z deklaracjami odpowiednio 9% średnich i dużych firm, a z ochrony miejsc pracy 7 % średnich i dużych firm. Niewielki odsetek przedsiębiorstw handlowych korzystał z odroczenia płatności podatków – 13,6% firm. Żadnego znaczenia nie miały inne instrumenty wsparcia, jak pomoc płynnościowa z BGK, czy pomoc ze środków miasta lub gminy.

Można podsumować, że największa dostępność charakteryzowała instrumenty kierowane do mikroprzedsiębiorstw w postaci zawieszenia składek ZUS oraz pożyczek z urzędu pracy, które zresztą najczęściej też były wykorzystywane przez małe placówki handlowe. Inne omawiane instrumenty wspierania zatrudnienia, związane postojowym i ochroną miejsc pracy były ważne, choć odsetek firm przede wszystkim średnich i dużych, które ubiegały się o tę pomoc był już znacznie mniejszy i oscylował wokół 10%. Pozostałe instrumenty – jak wynika z deklaracji, nie odgrywały istotnego statystycznie znaczenia.

Firmy sam proces ubiegania się o pomoc oceniały dość krytycznie, przy czym blisko 50% firm nie ubiegających się o pomoc nie miało takich doświadczeń, a łącznie ponad 1/3 firm wskazywała, że proces jest trudny i skomplikowany. Największym problemem deklarowanym przez firmy był brak możliwości uzyskania informacji od urzędników (30%) oraz niejasna interpretacja przepisów (23%).

Z deklaracji badanych firm sektora handlu wynika, że najważniejsze są rozwiązania związane z ograniczeniem kosztów pracy i zawieszeniem składek ZUS – łącznie ponad 2/3 firm wskazują na taką potrzebę, z czego ponad 70% to firmy mikro i małe, a około 50% to firmy średnie i duże, które dotychczas nie korzystały z tego rozwiązania, gdyż pomoc ta kierowana jest do mikro i małych firm. Kolejnym ważnym instrumentem jest utrzymanie dopłat do wynagrodzeń – łącznie blisko 44% oczekuje tego instrumentu. Na to rozwiązanie wskazuje ponad 30% firm mikro, 47% małych i ponad 60% firm średnich i dużych. 

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
REKLAMA
do góry strony