REKLAMAPszczółka - Baner Główny - Jogusie  (maj 2018)

(Pixabay CC0)

Pomimo braku większych zmian w sprzedaży kawy na polskim rynku wielu detalistów wciąż nie docenia   znaczenia tego segmentu w swoim sklepie. Popełniane są proste błędy, jak zbyt mały asortyment, zły układ produktów na półce czy niedopasowanie oferty do nowych potrzeb klientów.

REKLAMAKORAL - belka w artykułach - Bracia Koral (Smaki dzieciństwa_v2) -  24 - 31 maj 2018

Według Eurostatu w 2017 roku rynek kawy w Polsce był wart 4,61 mld zł. – Był to trzeci z rzę­du rok spadku tych obrotów. Podobny trend odno­towano w gospodarce globalnej – mówi dr Adam Ustrzycki, ekspert Food Research Institute.

Adam Ustrzycki zapowiada jednak zmianę tego trendu już w tym roku. – Świadczą o tym takie zjawiska jak wzrost światowej produkcji oraz zwiększająca się konsumpcja kaw z średnie­go segmentu oraz ekskluzywnych i ekologicznych – dodaje ekspert.

To ważna informacja dla detalistów. Jeśli strefa kawowa zostanie źle przygotowana, pro­gnozowany wzrost sprzedaży nie wpłynie na wy­niki sklepu. Nie dopuści do tego ten, kto zna trendy zakupowe. – Powiększa się grupa konsu­mentów, którzy są skłonni zapłacić zdecydowanie więcej za kawę wysokiej jakości. Są to głównie tzw. millennialsi – dodaje Adam Ustrzycki.

Co postawić na półce?

W jaki sposób przygotować się do nadchodzą­cych zmian? Jak radzi Mariusz Kuc, kierownik ds. strategii, planowania i marketingu sprzeda­żowego w Jacobs Douwe Egberts PL, trzeba zmienić podejście nie tylko do strefy z kawą, ale również z innymi napojami gorącymi. – Warto kawę i napoje gorące potraktować jako jedną dużą kategorię – radzi Kuc. Napoje gorące nie po­winny być układane na półce przypadkowo. – Proporcje asortymentu powinny odzwiercie­dlać sprzedaż – podkreśla ekspert z Jacobs Douwe Egberts PL.

Warto zwrócić uwagę na struk­turę rynku kawy. Najlepiej sprzedają się kawy mielone i rozpuszczal­ne. Ich sprzedaż od lat nie zmienia się znacząco, ale i tak odpowiadają za około 87 proc. obrotów ca­łej kategorii. Z kolei sprzedaż kaw ziar­nistych, w ciągu ostatnich pię­ciu lat wzrosła aż o 225 proc.

Należy rów­nież rozważyć wzbogacenie oferty o kapsułki. Ten stosunkowo nowy segment mocno przebudował światowy rynek kawy. – Sprzedaż kapsułek koncentruje się przede wszystkim w sklepach większych: hiper  i supermarketach, większych placówkach lokalnych i osiedlowych. Wraz ze wzrostem popularności i liczby osób używających ekspresów na kapsułki możemy się spodziewać, że będą oni szukać kapsułek również w sklepach mniejszego formatu – zaznacza Mariusz Kuc.

Przedstawiciel Jacobs Douwe Egberts PL zwraca także uwagę na konieczność uwzględ­niania na półce kaw z różnych poziomów cenowych. – Produkty, które mamy w ofercie, powinny pełnić różne funkcje i powinny być odpowiedzią na różne potrzeby klientów. Za­miast kilku podobnych kaw rozpuszczalnych czy mielonych, których cena nieznacznie różni się od siebie, lepiej zaproponować produkty różniące się ceną – dodaje Mariusz Kuc.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 2

  • 1
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 1
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (2)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~Kawosz 2 3 miesiące temu

    Lubię dobrą kawę ale nie lubię przepłacać w drogich sieciówkach dlatego 2-3 razy w tygodniu odwiedzam moja ulubiona stację, ulubioną bo mają dobrą kawę :) stacja przy Powązkowskiej 43 w Warszawie! bez reklamy ale kanapki też są dobre.... czasami na śniadanie biorę ..... ;)

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~Fazi 1 4 miesiące temu

    Obniżyć ceny, które w PL są 2-4x wyższe niż winnych krajach: Portugalia espresso 0,6-0,8 EUR, Wegry, Słowacja 1 EUR.

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
do góry strony
"