REKLAMAIVECO - Baner główny - ALL INCLUSIVE_v2

(materiały prasowe, Delikatesy Centrum)

Polski rynek spożywczy po latach szybkiego wzrostu stał się jednym z największych w Europie. Obecnie jest już rynkiem dojrzałym. Aby na nim prosperować, nie wystarczy znaleźć dobrą lokalizaję. Trzeba umieć odróżnić się od konkurencji. Aby to uczynić, trzeba zrozumieć, jak klienci postrzegają sklepy. Firma Oliver Wyman sporządziła pierwszą Mapę Percepcji Konsumenckiej polskiego rynku spożywczego, która ma ułatwić to zadanie.

REKLAMAKONGRES FMCG - belka w artykułach

Mapa Percepcji Konsumenckiej (Customer Perception Map – CPM) Poland 2017 ma postać wykresu, na którym oś pionowa OFFER oznacza jakość czy szerokość oferty – od słabej (weak) do mocnej (strong), natomiast oś pozioma VALUE oznacza ceny – od najwyższych (weak) do najniższych (strong). W przypadku „value” chodzi zatem o to, że sklepy które oferują „weak value” są postrzegane jako drogie, a te, które oferują „strong value” są postrzegane jako najtańsze.

Z tej mapy wyczytać można kilka silnych sygnałów ostrzegawczych dla niektórych typów polskich detalistów. Przykładowo, supermarkety w większości nie zdołały znaleźć wyróżników, które pozwoliłyby im odbierać klientów sklepom dyskontowym. Natomiast sklepy convenience są postrzegane jako zbyt drogie, przez co narażone są na konkurencję ze strony okolicznych sklepów o lepszych cenach, przez co tracą swoją kluczową przewagę polegającą na bliskości klienta (proximity).

Jak czytać i wykorzystać Mapę Percepcji Konsumenckiej?

Mapa CPM została sporządzona przez firmę Oliver Wyman na podstawie wieloletniego doświadczenia w badaniach rynkowych. Zbudowana jest na założeniu, że wrażenia klientów sklepów detalicznych dzielą się z grubsza na dwie kategorie: postrzeganie oferty sklepu – w której zawarte są takie czynniki jak szerokość asortymentu, jakość produktów i obsługi – oraz postrzeganie „wartości” (value), na którą składają się ceny regularne i promocje.

Firma Oliver Wyman przebadała 4000 polskich konsumentów i obliczyła zintegrowane wskaźniki aprobaty dla poszczególnych sieci detalicznych pod względem tych dwóch parametrów. W ten sposób powstała Mapa Percepcji Konsumenckiej – proste, ale bardzo skuteczne narzędzie, pozwalające zrozumieć otoczenie konkurencyjne poszczególnych marketów i ich pozycję względem innych graczy na rynku spożywczym.

Mapy CPM wyglądają różnie w poszczególnych regionach świata, jednak z doświadczenia firmy Oliver Wyman wynika, że wspólny dla wszystkich jest sposób ewolucji rynków – w długim terminie ruchy poszczególnych podmiotów na mapie naprawdę przekładają się na zmiany w ich udziałach w lokalnym rynku.

Słabości poszczególnych modeli biznesowych mogą być fatalne w skutkach. W detalu, jak w wielu innych sektorach na całym świecie, te firmy, którym nie uda się dobrze osadzić w świadomości konsumentów, nie mogą wyróżnić się spośród konkurencji, znajdują się w niebezpieczeństwie. Z drugiej strony te biznesy, które są dobrze postrzegane zarówno pod względem jakości oferty, jak i „wartości”, z reguły prosperują i szybko się rozwijają.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 6

  • 4
    BARDZO PRZYDATNY
  • 1
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 1
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (1)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~Bolo 1 2 dni temu 08:27

    Niestety ciągłym problemem w badaniach deklaratywnych jest percepcja klienta, która nie zawsze oddaje rzeczywistość. Lidl podany jako druga najbliższa sieć, a ABC siedemnasta to mocno zafałszowany obraz. Jaką więc wiedzę z tego badania zyskujemy? Czy przytoczone wnioski są zatem właściwe? Autorzy powołują się na zachodnie schematy "odróżniania" się sieci, ale czy klienci mają tak różne potrzeby i czy miały te rynki taką ilość sieci jak w Polsce? Być może nie da się spełnić wszystkich oczekiwań klienta w jednym sklepie, ale z czego zrezygnować? To dobre pytanie - na badanie.

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
do góry strony
"