REKLAMAATLANTA POLAND - BAKAL - ŚWIĘTA - BANER GŁÓWNY (GRUDZIEŃ 2019)
Carrefour chce do końca 2020 r. zredukować asortyment o 15 proc.

Carrefour chce do końca 2020 r. zredukować asortyment o 15 proc. (fot. mat. prasowe Carrefour)

W miarę jak detaliści dostosowują swoje sklepy do świata cyfrowego, sieci handlowe redukują asortyment, upraszczając ofertę i ułatwiając zakupy. Zmniejszają też powierzchnię sprzedażową, by obniżyć koszty. Te działania stanowią istotne wyzwanie dla producentów FMCG – raport Planet Retail RNG.

REKLAMAPurella - SuperSuple - Belka w artykułach (01-15.12.2019)

Carrefour zwiększył zakres redukcji asortymentu z początkowych 10 proc. do 15 proc. do końca 2020 r. Tesco rozpoczęło w 2019 r. nowy program racjonalizacji asortymentu, redukując liczbę opakowań o różnej wadze i eliminując dublujące się produkty w kategoriach, które tradycyjnie oferują opakowania w wariantach 250g, 500g, 750g i 1kg. Także inni detaliści, tacy jak Walmart, prowadzą programy upraszczania asortymentu, choć nie publikują oficjalnych targetów w tym zakresie.

Drugi ważny proces zachodzący w sieciach handlowych to redukcja powierzchni sprzedaży w hipermarketach i przeznaczanie nadwyżek miejsca pod wynajem firmom trzecim albo na potrzeby obsługi zamówień online. We Francji Carrefour rozpoczął eksperymenty z hipermarketami kompaktowymi, czerpiąc inspirację z własnego formatu Maxi, funkcjonującego w Argentynie. Tesco także kieruje się w stronę mniejszych sklepów, a zmiany asortymentowe widać na przykładzie danych firmy Edge by Ascential, z których wynika, że detalista w ciągu 12 miesięcy zredukował asortyment sosów stołowych o 18,2 proc., płatków śniadaniowych o 10,5 proc., a ręczników i chusteczek papierowych o 13,6 proc.

Programy redukcji asortymentu mają za cel ułatwienie zakupów oraz poprawę wydajności operacyjnej sklepów wielkopowierzchniowych. Gdy oferta jest mniejsza, klientom łatwiej jest poruszać się po sklepie i odnajdować najlepiej sprzedające się produkty. Upraszcza się także łańcuch dostaw i zmniejsza się nakład pracy, np. przy aktualizacji cenówek promocyjnych czy zatowarowaniu półek.

Kolejna korzyść dla detalistów to możliwość obniżania cen dzięki niższym cenom zakupów, uzyskiwanym dzięki kupowaniu większych wolumenów od mniejszej grupy kluczowych dostawców. Jeśli cięcia asortymentowe nie są zbyt szybkie lub zbyt głębokie i odbywają się na podstawie analizy danych konsumenckich, mogą ułatwić klientom zakupy, jednocześnie przynosząc wymierne oszczędności.

Producenci wywierają naturalnie presję, by ich towary pozostały na półkach, jednak więksi dostawcy wiodących marek mogą wygenerować dzięki swoim partnerom detalicznym wyższe wolumeny sprzedaży. Proces ograniczania oferty asortymentowej może więc sprzyjać rozwojowi długoterminowego partnerstwa strategicznego detalistów z kluczowymi dostawcami. Ci ostatni powinni wspierać detalistów – podejmujących trudne decyzje o długości półki przeznaczonej na poszczególne produkty i ogólnej liczbie SKU – rezygnując z mniej popularnych marek, zmniejszając liczbę gramatur czy wariantów, racjonalizując ofertę. Dzięki temu mogą nawet zwiększyć obecność w swoich kategoriach produktowych.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 1

  • 1
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
REKLAMA
do góry strony