REKLAMAMLEKOVITA - Baner Główny (31.10 - 12.11.2019)

(fot. wiadomoscihandlowe.pl)

Wydatki inwestycyjne grupy Jeronimo Martins wyniosły w ciągu trzech kwartałów br. 405 mln euro, z czego na Biedronkę przeznaczono 55 proc. tej kwoty, czyli 221 mln euro. Jednocześnie spółka poinformowała o ograniczeniu CAPEX-u na 2019 r. o 50 do 100 mln euro. Tym samym nie można wykluczyć, że operator będzie miał problem z dowiezieniem zakładanej liczby otwarć sklepów, czyli przynajmniej 100 placówek netto w skali pełnego roku.

REKLAMAPPH 2019 - 50% - Belka w artykułach  (06.11 - 31.12.2019)

Firma Jeronimo Martins poinformowała, że CAPEX na 2019 r. wyniesie ok. na 650 mln euro, wobec wcześniejszych prognozowanych 700-750 mln euro. Oznacza to redukcję wydatków o 50 do 100 mln euro.

Jest to głównie efektem zmian w koncepcji rozwoju sieci Ara w Kolumbii, gdzie firma skoncentrowała się na poprawie potencjału sprzedaży w już działających sklepach przy jednoczesnej weryfikacji kalendarza otwarć. W tym roku sieć Ara otworzy ok. 110 placówek handlowych.

Firma nie informuje wprost o jakimkolwiek ograniczeniu wydatków na rozwój i program modernizacji sieci w Polsce. Pedro Soares Dos Santos, prezes i dyrektor generalny Grupy Jeronimo Martins zapowiadał pod koniec lutego br., że firma planuje wydać na rozwój w naszym kraju 350-400 mln euro.

Teraz wiemy (o ile firma utrzyma dotychczasowy podział wydatków), że będzie to nie 400, ale raczej 350 mln euro. Dotychczas firma wydała na rozwój ok 405 mln euro, z czego 55 proc. (ok. 220 mln euro) trafiło do Polski. Pedro Soares Dos Santos podkreślał kilka miesięcy temu, że firma chce otwierać w Polsce 100-150 sklepów rocznie. Szef Biedronki zdążył już też zapowiedzieć otwarcie 3000. sklepu jeszcze w tym roku.

Gdy przeanalizujemy tempo rozwoju sieci Biedronka z pierwszych dziewięciu miesięcy, to można stwierdzić, że w sytuacji gdy firma uruchomiła w ciągu III kw. 32 placówki netto (46 brutto) grupie będzie bardzo trudno przekroczyć granicę 3000 sklepów jeszcze w tym roku. I to pomimo faktu, że najwięcej otwarć sklepów w handlu FMCG zwykle przypada na ostatnie miesiące roku.

Aby dobić do granicy 3000 sklepów, Biedronka - przy braku jakichkolwiek zamknięć - musiałaby uruchomić przynajmniej 68 sklepów w czwartym kwartale, a to zmusza firmę do otwierania więcej niż jednego sklepu dziennie (w ostatnim kwartale mamy trochę ponad 60 dni roboczych).

Oczywiście jest to możliwe, ale zarazem trudne - szczególnie że kalendarz otwarć sklepów o powierzchni takiej jak dyskonty planuje się z istotnym wyprzedzeniem. Do końca roku pozostało już tylko ok. 45 dni roboczych. W ubiegłym roku kalendarzowym, w ostatnim kwartale firma dodała do sieci ok. 50 sklepów netto.

W pierwszych dziewięciu miesiącach 2019 roku Biedronka otworzyła łącznie 46 sklepów (w tym 19 w III kw.), a zamknęła 14. Na koniec września sieć liczyła 2932 sklepów wobec 2850 przed rokiem. W tym okresie firma zmodernizowała 152 sklepy.

Biedronka zarządza w Polsce siecią ponad 2930 sklepów, które działają w ponad 1100 miejscowościach. Od 1995 r. Grupa Jeronimo Martins zainwestowała w Polsce ponad 14 mld zł.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 1

  • 1
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (1)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~Kiedy podwyżki 1 17 dni temu

    Kiedy podwyżki???

    oceń komentarz
REKLAMA
do góry strony