REKLAMARetail FMCG Congress - Banner Główny - lipiec 2020

(fot. ŁR, wiadomoscihandlowe.pl)

Władze spółki Jeronimo Martins podtrzymały plany uruchomienia w tym roku ponad 100 sklepów netto. Firma chce otworzyć ok. 100 sklepów w klasycznym rozmiarze, przy czym sieć powiększy się netto o 60 placówek. Dodatkowo firma zapowiedziała uruchomienie 50 placówek w mniejszym koncepcie.

REKLAMAWH Market NETTO_belka w artykulach_lipiec-sierpień 2020

Oznacza to, że Jeronimo Martins otworzy w 2019 r. ok. 110 sklepów, a tym samym na koniec roku liczba placówek przekroczy 3000. Przypomnijmy, że w ciągu ostatnich dziewięciu miesięcy firma otworzyła  w Polsce łącznie 46 sklepów (w tym 19 w III kw.), a zamknęła 14. Na koniec września sieć liczyła 2932 sklepów wobec 2850 przed rokiem. W tym okresie firma zmodernizowała 152 sklepy.

Wydatki inwestycyjne grupy Jeronimo Martins wyniosły w ciągu trzech kwartałów br. 405 mln euro, z czego na Biedronkę przeznaczono 55 proc. tej kwoty, czyli 221 mln euro. Jednocześnie spółka poinformowała, że CAPEX na 2019 r. wyniesie ok. 650 mln euro, wobec wcześniejszych prognozowanych 700-750 mln euro. Oznacza to redukcję wydatków o 50 do 100 mln euro.

Jest to głównie efektem zmian w koncepcji rozwoju sieci Ara w Kolumbii, gdzie firma skoncentrowała się na poprawie potencjału sprzedaży w już działających sklepach przy jednoczesnej weryfikacji kalendarza otwarć. W tym roku sieć Ara otworzy ok. 110 placówek handlowych, z planowanych 150. Firma przygotowuje uruchomienie dwóch nowych centrów dystrybucyjnych.

Firma nie informuje wprost o jakimkolwiek ograniczeniu wydatków na rozwój i program modernizacji sieci w Polsce. Pedro Soares Dos Santos, prezes i dyrektor generalny Grupy Jeronimo Martins zapowiadał pod koniec lutego br., że firma planuje wydać na rozwój w naszym kraju 350-400 mln euro.

Teraz wiemy (o ile firma utrzyma dotychczasowy podział wydatków), że będzie to nie 400, ale raczej 350 mln euro. Dotychczas firma wydała na rozwój ok. 405 mln euro, z czego 55 proc. (ok. 220 mln euro) trafiło do Polski. Pedro Soares Dos Santos podkreślał kilka miesięcy temu, że firma chce otwierać w Polsce 100-150 sklepów rocznie. Szef Biedronki zdążył już też zapowiedzieć otwarcie 3000. sklepu jeszcze w tym roku. W takcie prezentacji wyników za III kw. br. zarząd firmy podtrzymał te plany. Spółka wskazała, że chce otworzyć ok. 100 sklepów w klasycznym rozmiarze, przy czym sieć powiększy się netto o 60 placówek. Dodatkowo firma zapowiedziała uruchomienie 50 placówek w mniejszym koncepcie.

Wczoraj, po publikacji pierwszych danych o wynikach Jeronimo Martins zastanawialiśmy się, czy firma będzie w stanie zrealizować zapowiedziane plany rozwoju. Przeanalizowaliśmy tempo rozwoju sieci Biedronka z pierwszych dziewięciu miesięcy, co pozwoliło stwierdzić, że w sytuacji gdy firma uruchomiła w ciągu III kw. 32 placówki netto (46 brutto) grupie będzie bardzo trudno przekroczyć granicę 3000 sklepów jeszcze w tym roku. I to pomimo faktu, że najwięcej otwarć sklepów w handlu FMCG zwykle przypada na ostatnie miesiące roku. W ubiegłym roku kalendarzowym, w ostatnim kwartale Biedronka dodała do sieci ok. 50 sklepów netto.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 1

  • 1
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
REKLAMA
do góry strony