REKLAMAEXPRESS - Baner główny
Justyna Tederko, dyr. handlowa sieci Chata Polska

Justyna Tederko, dyr. handlowa sieci Chata Polska (Fot. Chata Polska)

Wraz z nadejściem ciepłych dni zyskuje generalnie cała kategoria napojów. Oprócz pogody wpływ na większy popyt latem ma aktywność na świeżym powietrzu. Preferencje konsumentów, podobnie jak trendy, zmieniają się z sezonu na sezon - przekonuje Justyna Tederko, dyrektor handlowa sieci Chata Polska w rozmowie z portalem wiadomoscihandlowe.pl.

REKLAMAEUROCASH - belka w artykułach (II Etap)

Czy napoje bezalkoholowe mają znaczący udział w obrotach sklepów?
Dla handlu tradycyjnego to bardzo ważna kategoria. Od lat obserwujemy wzrost świadomości konsumentów dotyczący spożywania napojów bezalkoholowych, przede wszystkim wody, nie sezonowo – lecz przez cały rok. Fakt ten ma ogromny wpływ na obroty każdej placówki, niezależnie od formatu oraz lokalizacji. Dlatego na półce powinno znaleźć się wiele soków, napojów gazowanych i niegazowanych, wód, a także syropów oraz energetyków, zarówno w większych jak i mniejszych pojemnościach oraz w różnych rodzajach opakowań.

Co wpływa na sprzedaż napojów?

Rotacja jest uzależniona od pogody, a przede wszystkim sezonu. Zimą częściej sięgamy po soki i napoje gorące, latem po wodę oraz napoje schłodzone i izotoniki, wspomagające regenerację w okresie wzmożonego wysiłku. Wraz z nadejściem ciepłych dni zyskuje generalnie cała kategoria. Oprócz pogody wpływ na większy popyt latem ma aktywność na świeżym powietrzu. Zauważamy, że preferencje konsumentów, podobnie jak trendy, zmieniają się z sezonu na sezon. Polacy nieustannie poszukują nowych smaków, nowych produktów, które staramy się eksponować na półkach.

Czy to trudna kategoria dla handlu?

Na pewno niełatwa. To przede wszystkim produkty wielkogabarytowe, zajmujące dużo miejsca w strefie handlowej jak i w magazynie. Napoje są z reguły ciężkie, a przy tym nie należą do wysokomarżowych. Z drugiej strony półka musi być szeroka – należy uwzględnić najrozmaitsze preferencje konsumentów. Jeśli klient znajdzie poszukiwany produkt, na pewno chętniej będzie wracał do sklepu w ramach kompleksowych zakupów.

Gdzie w sklepie powinna znajdować się półka z napojami?

Podczas zakupów klienci na samym końcu wybierają produkty, które są ciężkie i wymagają ostrożności np. ze względu na szklane opakowanie. Nikt nie chce dźwigać ciężkiego koszyka po całym sklepie. Dbamy o wygodę i komfort kupujących, dlatego w Chacie Polskiej półki z napojami stoją w strefie zlokalizowanej niedaleko kas. Należy podkreślić, że warto też eksponować pojemności impulsowe w samej strefie kas, o ile miejsce na to pozwala.

Obok jakich produktów najlepiej eksponować napoje?

Najkorzystniejsze jest oczywiście sąsiedztwo przekąsek oraz produktów impulsowych. Klient, sięgając po napój, zwykle szuka drobnej przekąski lub na odwrót. Zależy nam na kompleksowości zakupów, aby nie były one stresującą gonitwą, lecz codzienną przyjemnością. Dlatego eksponujemy towary komplementarnie, np. przy wodach stawiamy syropy. Poprzez dodatkowe ekspozycje zachęcamy także do próbowania nowości. Taka forma ekspozycji pomaga we wskazywaniu na indeksy nowe, niecodzienne i niestandardowe. Jeśli umieszczane są w półce, wymagają dodatkowych oznaczeń. Zdecydowanie należy unikać stawiania napojów w sąsiedztwie artykułów chemicznych. Nie tylko w sali sprzedaży, ale także w magazynie, ponieważ ostre zapachy mogą przeniknąć przez butelki PET.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 1

  • 1
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony
"