REKLAMAHELIO - Baner Główny - Masy (25-31.03.2019)

(fot. Pixabay CC0)

Komisja Etyki Reklamy rozpatrzyła skargę konsumenta, który zarzucał sieci Lidl, że jej reklama informująca o promocji piwa Carlsberg jest „ewidentną zachętą do nadużywania alkoholu i alkoholizmu”. Komisja postanowiła oddalić skargę.

REKLAMATargi w Krakowie - Belka w artykułach (marzec)

Konsument zaskarżył do Komisji Etyki Reklamy spot telewizyjny, emitowany pod koniec ubiegłego roku, w którym Lidl informował, że w przypadku zakupu trzech butelek piwa Carlsberg obowiązuje cena promocyjna. „Pomijając ogólnie wątpliwą moralnie reklamę alkoholu wydaje się, że sytuacja promowania alkoholu w modelu kup więcej za niższą cenę jednostkową nie powinna mieć miejsca w cywilizowanym kraju. Jest to ewidentna zachęta do nadużywania alkoholu i alkoholizmu."– przekonywał skarżący [pisownia oryginalna].

Lidl Polska – który nie jest członkiem Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy i wyraził tylko jednorazową zgodę na udział w postępowaniu przed KER – wniósł o oddalenie skargi w całości z uwagi na brak naruszenia jakichkolwiek norm wynikających z dobrych obyczajów lub poczucia odpowiedzialności społecznej, jak również powszechnie przyjętych zasady etyki lub dobrych praktyk rynkowych, w tym zasad przyjętych w Kodeksie Etyki Reklamy.

Przedstawiciel sieci argumentował, że zgodnie z polskim prawem reklama i promocja piwa jest dozwolona, pod szeregiem warunków – m.in. nie może być kierowana ani przedstawiać osób małoletnich i nie zachęca do nadmiernego spożycia alkoholu. Podkreślił, że w przypadku reklamy będącej przedmiotem skargi konsumenckiej wszystkie kryteria prawnej dopuszczalności reklamy piwa zostały zachowane. Zaznaczył też, reklama była emitowana o godz. 21:35, a więc znacząco po rozpoczęciu czasu na dopuszczalne prawnie emisje reklam piwa.

„W kwestionowanej przez Konsumenta reklamie w istocie rzeczy nie ma zatem treści, które zostały przedstawione w skardze. Nie kwestionując własnego, wewnętrznego zapatrywania wyrażonego przez Konsumenta, Lidl Polska ma więc poczucie, że Konsument wykazał tu nieco nadmierną wrażliwość okraszoną elementami nadinterpretacji. Zarzuty Konsumenta nie znajdują żadnych uzasadnionych podstaw i są całkowicie gołosłowne. Lidl Polska poczytuje te zarzuty wręcz jako krzywdzące.” – argumentował prawnik Lidla.

Zespół Orzekający KER przychylił się do argumentacji Lidla. Nie dopatrzył się w przedmiotowej reklamie naruszenia norm Kodeksu Etyki Reklamy, zarzucanego przez Skarżącego. Uznał, że reklama była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej. Nie dopatrzył się w niej również treści naruszających dobre obyczaje.

Ponadto, Zespół Orzekający pochwalił praktykę sieci Lidl w zakresie sprzedaży piwa, w tym również piwa bezalkoholowego, wyłącznie osobom pełnoletnim po okazaniu dowodu osobistego.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony