REKLAMAKORAL - GRAND Exotic - Baner Główny (11-31.03.2020)
Zajmowanie się domem nadal spoczywa na barkach kobiet. Polka poświęca na wykonywanie prac domowych przeciętnie trzy i pół godziny dziennie. O półtorej godziny więcej niż Polak.
REKLAMANutrend - Belka w artykułach - Baner nr 2 (16.03 - 16.04.2020)
Mikołaj Stachowiak, Zakłady Chemiczne Unia

Mikołaj Stachowiak, Zakłady Chemiczne Unia

Polska rodzina przeznacza na zakup środków czystości nieco ponad 7 proc. domowego budżetu. Jak podaje GUS, w 2012 roku przeciętny miesięczny dochód na osobę wynosił 1270 zł. Oznacza to, że czteroosobowa rodzina Kowalskich wydaje w ciągu roku około 355 zł na preparaty do prania, mycia podłóg, okien, armatury itp. W skali makro w 2012 roku przeznaczyliśmy na taki asortyment około 263 mln zł – o 12 mln zł więcej niż dwa lata wcześniej. Wartość koszyka ze środkami czystości rośnie nieco szybciej niż cały koszyk FMCG, bo w tempie około 5,9 proc. – tzw. chemia domowa wykazuje zatem znacznie lepszą dynamikę niż żywność (wzrost o 4,5 proc.) i kosmetyki (+4,2 proc.).

Obecnie najdynamiczniej rozwijające się segmenty to chusteczki mokre (zdominowane przez marki własne) oraz preparaty do czyszczenia dużych powierzchni i toalet. Lekko skurczył się rynek wyrobów do mycia szyb, stracił też kluczowy segment – środki piorące.

Jeśli chodzi o formaty produktów, stopniowo upowszechniają się pianki, kule i orzechy, choć wszystko to w dalszym ciągu jedynie obiecujące nisze. Coraz większa dostępność zmywarek, z których korzysta już ponad jedna piąta gospodarstw, przekłada się na rozwój tabletek; w grupie środków piorących obiecująco rośnie nowy segment kapsułek, coraz lepiej radzą sobie także żele – oczywiście kosztem klasycznego proszku.

Z badań wynika, że im młodsza konsumentka, tym więcej pieniędzy przeznacza na środki czystości – około 328 zł rocznie. Najbardziej oszczędne są emerytki, które trzymają się dwustuzłotowego limitu. Co ciekawe, kategoria środków czystości spory potencjał ma na wsi – mieszkający tam konsumenci wydają na tego rodzaju zakupy najwięcej. Kowalscy średnio 20 razy w roku uzupełniają zapasy środków czystości. Najczęściej detergenty kupują w hipermarketach, gdzie zostawiają ponad 100 zł rocznie, kolejne są dyskonty (85 zł). Zaledwie 53 zł trafia do sklepów internetowych, w których zaopatrują się nie tylko młodzi, ale i starsi konsumenci, doceniający fakt, że mogą mieć dostarczone prosto do domu ciężkie proszki czy płyny. Sprzedaż w e­‑sklepach dopiero raczkuje, ale znaczenie tego kanału w przypadku omawianej kategorii będzie w kolejnych latach rosło. O ile w 2009 roku odsetek gospodarstw domowych kupujących produkty do czyszczenia i prania przez Internet wynosił 0,2 proc., o tyle w 2012 roku było to już 1,5 proc. 



Sprzedażowe hity grudnia



Nowości marek Cif i Domestos
Produkty Domestos, mimo że nie są typowymi środkami do sprzątania, osiągają przed świętami wzrost sprzedaży, podobnie jak inne domowe środki czyszczące. W tym roku marka Domestos powiększyła się o nowy płyn do toalet 24h Plus Czystość & Połysk w białym opakowaniu. W portfolio marki Cif zagościły za to nowe spraye do czyszczenia kuchni, łazienki oraz szyb.

Mateusz Jura, Unilever Polska





Łazienka: WC Tytan szybciej schodzi z półek

Nasze trzy najlepiej rotujące produkty w okresie przedświątecznym to płyny: WC Tytan, Tytan kamień i rdza spray do mycia łazienek i kabin oraz Tytan ekspert w kuchni, także w spreju. W grudniu sprzedaż wymienionych wyrobów, w porównaniu do listopada, rośnie o 10­‑15 proc. w kanale tradycyjnym oraz o około 5­‑6 proc. w dużych sklepach. Najwięcej schodzi w tym okresie płynów WC Tytan – to podstawa w naszym portfolio. W ubiegłym roku świetnie radził sobie płyn do mycia łazienek i kabin Tytan kamień i rdza. W grudniu jego sprzedaż zwiększyła się w porównaniu z listopadem aż o jedną piątą.

 



 Okna: Window Plus, jeśli pogoda dopisze

Co roku grudzień jest dla nas dobrym miesiącem. Najlepiej rotującym produktem w tym okresie pozostaje płyn do mycia naczyń Gold Cytrus, szczególnie wariant cytrynowy. Drugie miejsce zajmuje krochmal w płynie Ługa, który z roku na rok zdobywa coraz większe uznanie klientów. Kolejnym dobrze sprzedającym się produktem jest płyn do mycia szyb Window Plus z alkoholem i amoniakiem. W przypadku płynów do mycia szyb wiele zależy od pogody. Gdy grudzień jest mroźny, sprzedaż spada. W zeszłym roku aura sprzyjała robieniu przedświątecznych porządków, mamy nadzieję, że teraz będzie podobnie.

Czesław Krężołek, Gold Drop





Parkiet: Sidolux Expert myje i pielęgnuje

Przed Bożym Narodzeniem sprzedaż naszych sztandarowych produktów rośnie nawet o ponad 30 proc. Systematycznie poszerzamy ofertę, a linia Sidolux do mycia uniwersalnego obecnie składa się z dziewięciu wariantów. Najlepiej rotuje Mydło marsylskie, choć zauważamy ciągle rosnące zainteresowanie naszym najnowszym wariantem z tej linii o zapachu Japońskiej Wiśni. Przed świętami widzimy również wzrost sprzedaży specjalistycznych środków do pielęgnacji podłóg. W tym okresie dużym zainteresowaniem cieszy się nasza sztandarowa linia Sidolux Expert do ochrony i nabłyszczania: drewna, paneli, PCV linoleum, kamienia i terakoty oraz ochrona i nabłyszczanie powierzchni zewnętrznych.



Akcesoria: Ściereczki Spontex w rolkach
Marka Spontex to numer jeden w Europie w branży artykułów do sprzątania. W Polsce największe, dwucyfrowe wzrosty sprzedaży notujemy w okresie przygotowania do świątecznych porządków – w listopadzie i pierwszej połowie grudnia. W kanale nowoczesnym, odpowiadającym za ponad 60 proc. rynku akcesoriów do sprzątania, najczęściej kupowane są mopy paskowe Fashion oraz druciaki galwanizowane do garnków. W kanale tradycyjnym hitem są miotły ogrodowe HOF i Garden, druciaki Spirinet a także zmywaki kuchenne Colors i Megamax oraz ściereczki Multiroll i Top Tex.

Zbigniew Węgrzyn, Mapa Spontex Polska



(ATE)

Wykorzystane w tekście dane pochodzą z wykładu Anny Przeczki i Moniki Hasslinger z instytutu GfK Polonia, wygłoszonego podczas Forum Branży Kosmetyczno­‑Chemicznej w październiku br.

Wiadomości Handlowe, Nr 11-12 (130) Listopad - Grudzień 2013

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
REKLAMARetail FMCG Congress - Half Page - marzec-kwiecień 2020
do góry strony