REKLAMAKORAL - Baner Główny - Rożek Duo (18-24.03.2019)
Siedziba Komisji Europejskiej

Siedziba Komisji Europejskiej (Pixabay CC0)

W grudniu 2018 roku Komisja Europejska przedstawiła przedsiębiorcom nowe zestawienie kilku rodzajów praktyk, stosowanych w ramach systemu dystrybucji selektywnej, które jej zdaniem należy uznać za naruszające unijne reguły konkurencji.

REKLAMAATLANTA - Bakal vintage - Belka w artykułach (marzec 2019)

Sklasyfikowanie nowych rodzajów działań sprzeciwiających się art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej zostało dokonane w związku z postępowaniem w sprawie trzech spółek z grupy Guess, które, według Komisji, w okresie od 1 stycznia 2014 roku do 31 października 2017 roku dopuszczały się naruszeń, za co zostały ukarane grzywną na poziomie prawie 40 mln euro.

Grupa Guess działa na rynku modowym pod wieloma markami, m.in. „Guess?” i „Guess”. Rozpowszechnia towary na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z wyjątkiem Islandii, w oparciu o dystrybucję selektywną. System ten zakłada, że produkty mogą być sprzedawane tylko przez autoryzowanych dystrybutorów, czyli takich, którzy spełniają wymagane kryteria jakościowe lub ilościowe, jak np. posiadanie sklepu o określonej powierzchni, zatrudnianie odpowiedniej ilości pracowników czy dysponowanie luksusowym wyposażeniem lokalu. Używany jest zazwyczaj do sprzedaży dóbr luksusowych, takich jak dobrej klasy samochody lub zegarki.

Co na to prawo Unii Europejskiej?

Zgodnie z prawem UE konsumenci powinni mieć pełną dowolność w nabywaniu towarów od autoryzowanych członków systemu dystrybucji selektywnej, wliczając w to sprzedaż transgraniczną. Z drugiej strony autoryzowani dystrybutorzy powinni mieć możliwość oferowania produktów w Internecie, reklamowania ich oraz ustalania cen w sposób niezależny – także w celu odsprzedaży dóbr klientom zlokalizowanym poza granicami kraju.

Zakaz nieuczciwej konkurencji w nowym świetle

W ramach przeprowadzonego postępowania antymonopolowego Komisja Europejska zidentyfikowała kilka naruszeń reguł konkurencji wynikających z umów dystrybucyjnych. Według ustaleń Komisji w systemie dystrybucji selektywnej niedopuszczalne jest stosowanie wobec swoich dystrybutorów:

1. zakazu używania nazw marek i znaków towarowych spółki w celu reklamy w wyszukiwarkach internetowych, w szczególności z wykorzystaniem usługi Google AdWords (w niniejszej sprawie jedynie oficjalny sprzedawca internetowy firmy Guess – np. Guess Europe Sagl – mógł używać w Google słów kluczowych związanych z marką);

2. zakazu sprzedaży internetowej bez uprzedniej szczegółowej zgody spółki, w wypadku gdy jej udzielenie nie jest oparte na kryteriach jakościowych, a na swobodnym uznaniu firmy (faworyzowanie przez spółkę własnej oficjalnej strony internetowej);

3. geoblokowania, czyli zakazu sprzedaży wykraczającej poza określone terytorium, przypisane autoryzowanym sprzedawcom (w sprawie Guess terytorium przydzielone hurtownikom obejmowało najczęściej jeden kraj z EOG, czasem jednak zdarzało się, że były to dwa albo trzy kraje sąsiadujące na obszarze EOG);

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony