REKLAMAATLANTA POLAND (BAKAL - Konkurs) - Baner Główny  (czerwiec 2018)

(fot. Pixabay CC0)

Strona 3 z 5
REKLAMAROS-SWEET (MORESO) - Belka w artykułach (14-30.06.2019)

W efekcie wzrostu długości życia oraz spadku liczby urodzeń w krajach rozwiniętych w najbliższych latach szybko będzie przybywać osób starszych. W dodatku współcześni i przyszli seniorzy w coraz mniejszym stopniu przypominają stereotypowych, skrajnie oszczędnych, schorowanych ludzi w podeszłym wieku. Duża część z nich zdążyła w trakcie swojego życia zawodowego zgromadzić znaczne środki, część prowadzi działalność zawodową do późnej starości, a większość – dzięki kulturze zdrowego trybu życia – jest aktywnymi konsumentami do późnej starości.

W USA tzw. pokolenie baby boomers, czyli ludzi urodzonych w czasie wyżu demograficznego trwającego od połowy lat 40. do połowy lat 60. ubiegłego wieku, kilka lat temu zaczęło przechodzić na emeryturę. Osoby mające ponad 50 lat stanowią tam już połowę dorosłej populacji, kontrolując aż 70 proc. całości dochodów do dyspozycji. W 2050 r. konsumentów w wieku 50+ będzie w Stanach Zjednoczonych aż 161 mln, co oznacza wzrost o 63 proc. w stosunku do 2010 r. (według danych firmy Nielsen). Ten trend widoczny jest też w innych krajach; w Chinach liczba osób powyżej 60 lat podwoi się do 2053 r., a w Japonii mieszkańcy 65+ będą w 2060 r. stanowili aż 40 proc. populacji.

Podobnie jest w Polsce – obecnie osoby w wieku poprodukcyjnym to ok. 19 proc. ludności, a w 2050 r. ich udział zwiększy się do 33 proc. Według danych GfK udział nabywców w wieku 60 i więcej lat wynosi – w całkowitej wartości zakupów dokonywanych przez gospodarstwa domowe – 29,9 proc., a do 2035 r. wzrośnie do 36,9 proc. Osoby w wieku 60 i więcej lat dysponują 21 proc. ogólnej siły nabywczej polskiej populacji. Roczna wartość zakupów gospodarstw domowych prowadzonych przez tę grupę konsumentów wynosi obecnie łącznie 48,2 mld zł.

Czy w takim razie o seniorach wciąż można mówić „nisza rynkowa”? Zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę ich zasoby? Według szacunków obecnie ludność Wielkiej Brytanii w wieku 50+ jest w posiadaniu 80 proc. narodowego bogactwa, a w Polsce aż 65 proc. osób powyżej 65 r.ż. jest właścicielami nieruchomości. Ponadto seniorzy już teraz kontrolują ponad 2/3 dochodu rozporządzalnego świata. Analitycy Euromonitora podają, że globalna siła nabywcza grupy wiekowej 60+ w 2010 r. wynosiła 8 bln USD, a do końca obecnej dekady wzrośnie ona do 15 bln USD. Biorąc pod uwagę wielkość i znaczenie tej grupy konsumentów, dziwić może, że np. w USA tylko 15 proc. wydatków reklamowych jest przeznaczane na przekazy skierowane do osób starszych. Jednak wytłumaczeniem tego jest fakt, że osoby starsze czują się znacznie młodziej niż wskazuje ich metryka – jak wynika z badania konsumentów brytyjskich, niektórzy czują się nawet o 20 lat młodziej. Co ciekawe, im starsza jest badana osoba, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że będzie „czuła się na swój wiek” oraz tym mniejszy wskaże wiek odczuwany przez siebie.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 1

  • 1
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony