REKLAMAFord - Banner Główny
Znacząco spadła częstotliwość użycia kostek bulionowych w polskich kuchniach, co wynika z faktu, że coraz mniej gospodyń domowych ma czas na gotowanie dwudaniowych obiadów. Producenci proponują więc inne formy zastosowania kostek niż tylko do zupy.
REKLAMAPurella - SuperHerbs - Belka w artykułach (15-30.11.2019)

Mimo coraz mocniej widocznego trendu prozdrowotnego kostki bulionowe nie są postrzegane negatywnie. Uchodzą za „produkt domowy”, „nieodłączny składnik gotowania”, „coś, co było obecne w kuchni naszych babć, mam, a teraz naszych”. Jednak w ostatnich latach kategoria notuje spadki sprzedaży. Przyczyna – Polacy coraz częściej wybierają jednodaniowe obiady. Rezygnujemy z zup na rzecz drugiego dania.

Dotrzeć do eksperymentatorów...

Producenci, podążając za tym trendem, inspirują konsumentów do eksperymentowania z daniami obiadowymi. Taką strategię obrali dwaj główni gracze, czyli aktualny lider kategorii – Knorr (źródło: Unilever Polska za Nielsenem, luty 2013­­‑styczeń 2014, udziały wartościowe) oraz Winiary z portfela Nestlé Polska. – Buliony, np. Kostka wołowa czy Kostka do mięs pieczeniowa, świetnie sprawdzają się w mięsnych daniach duszonych lub do przyrządzania piersi z kurczaka, do czego polecamy Rosół z kury oraz Rosół z kury z pietruszką i lubczykiem – mówi Iza Budzińska, brand manager Knorr w Unilever Polska. Producent wprowadza właśnie nową linię „Smaki i Aromaty”. Wchodzącą w jej skład Kostkę bulionową z Czosnkiem i Pietruszką firma rekomenduje do dań mięsnych, sosów i makaronów. Natomiast Kostka bulionowa Śródziemnomorska, która zawiera kompozycję warzyw i ziół, buduje smak dań warzywnych, takich jak leczo. Nie wiadomo, jakie wsparcie marketingowe szykuje producent dla nowości – firma nie podaje takich informacji. Marka Knorr jest od lat silnie promowana (reklamy, materiały POS, działania PR), więc można się spodziewać szeroko zakrojonych działań.

... i tradycjonalistów

Także Nestlé Polska odświeżyło portfolio bulionów Winiary. W kwietniu producent przeprowadził relaunch Kostki Mięsnej, którą poleca do dań mięsnych. Niedawno firma wprowadziła ponadto do sprzedaży rosół Kogutek Winiary. Jak mówi Małgorzata Michalak­‑Wojskowicz, senior product manager, odpowiedzialna za kategorię bulionów Winiary w Nestlé Polska, to propozycja dla konsumentów szukających produktów markowych, dobrej jakości i w przystępnej cenie. Kampania telewizyjna Kogutka Winiary właśnie się zakończyła, firma planuje kolejne działania, których na razie nie zdradza. Małgorzata Michalak­‑Wojskowicz podkreśla, że rodzaj komunikacji zależy nie tylko od produktu, ale i grupy konsumentów, do których jest on skierowany. – W przypadku bulionów duża część odbiorców lubi eksperymenty w kuchni, nowe doświadczenia i inspiracje. Tu sprawdza się zatem komunikacja skoncentrowana na przedstawieniu dodatkowych korzyści, wynikających z użycia produktu. Nadal liczna grupa konsumentów używa bulionów w tradycyjny sposób, czyli do zup. I tu musimy pamiętać o przypomnieniu się z kategorią – mówi przedstawicielka marki Winiary. Firma publikuje przepisy z wykorzystaniem bulionów na stronie internetowej www.winiary.pl i współpracuje z blogerami.

Pomijając marki własne, na rynku bulionów jest obecnych kilku innych, mniejszych graczy. Wśród nich Prymat, właściciel marki Kucharek. Jak informuje Marta Klęka­‑Nowa, junior PR manager, oferta obejmuje najpopularniejsze rodzaje kostek, jak Rosół z kury, wołowy czy warzywny. Niedawno przeprowadzona zmiana szat graficznych produktów Kucharek objęła także buliony.

Do kategorii bulionów dołączyła ostatnio Podravka Polska, producent Vegety. W lutym br. firma wprowadziła do sprzedaży trzy warianty kostek (drobiową, wołową i warzywną) w dwóch formatach opakowań (60 i 120 g). Wprowadzeniu nowości towarzyszy kampania reklamowa (m.in. w prasie, internecie, degustacje i materiały POS w punktach sprzedaży). 



Pomysły wiodących graczy na ekspozycję

Knorr
Buliony Knorr są ustawiane zarówno na półkach z kulinariami, jak i na dodatkowych ekspozycjach, które marka buduje w ramach flagowego programu kulinarnego „Prosty przepis na dziś!”. W wielu placówkach sieciowych buliony Knorr znajdują się na standach, podajnikach na ladzie i w kuwetach piętrowych w strefie mięsnej, a także na krawatach obok ryżu i makaronu. W tych miejscach znajdują się także ulotki z przepisami szefów kuchni Knorr.

Winiary
Producent marki Winiary korzysta z rozwiązań tzw. cross­‑merchandisingu, czyli eksponuje buliony przy kategoriach komplementarnych, takich jak mięso, kasze czy warzywa. Trend ten jest zauważalny nie tylko na sklepowych półkach, ale również w połączeniach produktów w tzw. on­‑packach, czyli z wartością dodaną – np. dołączoną puszką na kostki rosołowe.



(ATE)

Wiadomości Handlowe, Nr 5 (135) Maj 2014

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
REKLAMA
do góry strony